Fysik

Spændingen

05. oktober 2014 af Ninjaaa (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har i et forsøg i fysik lavet en serieforbindelse med seks modstande og et batteri. Jeg har målt spændingen af batteriet (belastet) til at være Vbat= 9.58 V og summen af VR1 til VR6 er faktisk lig Vbat. Mit spørgsmål er så bare, hvorfor er det det?

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2014 af peter lind

Kredsløbet består af et batteri med en spændning og en indre modstand. Summen af spændningsfaldet i den indre modstand og den ydre modstand skal være lig den spændning batteriet kan levere

Svar #2
05. oktober 2014 af Ninjaaa (Slettet)

Mange tak. Har lige endnu et spørgsmål.. Hvorfor er  I1 til I6 er lig Itot, ??

Brugbart svar (0)

Svar #3

Strøm er ladninger der bevæger sig i ledningerne. Ladninger er ikke noget der forsvinder eller hober sig op. Derfor må der gå samme mængde ladning gennem hver modstand i en given tid. Strømmen gennem all dine modstande er derfor ens

Svar #4

Men det er jo en parallelforbindelse, så det er spændingen der er ens og ikke strømmen?? :S

Brugbart svar (0)

Svar #5

Du skriver i #0 at det er en serieforbindelse

Svar #6

Jeg undskylder for min dårlige beskrivelse. Men i #2 snakker jeg om en parallelforbindelse :-)

Brugbart svar (0)

Svar #7

Forklaringen er baseret på det samme i #3. Ladningen der strømmer gennem hver af ledningerne for svinder ikke. De bliver lagt sammen, hvorfor strømmene også gør det.

Brugbart svar (1)

Svar #8
06. oktober 2014 af hesch (Slettet)

Skriv et svar til: Spændingen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.