Kemi
uparrede elektroner
Jeg forstår ikke rigtig uparrede elektroner.
Jeg har lige læst at dioxygen holdes sammen af en enkeltbinding, og 2 uparrede elektroner. Hvis de er uparrede, hvordan kan de så holde sammen på noget? Svare det ikke til at sige at jeg hæftede en snor til en ring ved ikke at binde den fast?
Derforuden står der at hvert nitrogenatom har 5 elektroner i den yderste skal, 3 uparrede og et ledigt elektronpar. Så det vil sige at 2 elektroner kan hænge sammen, selvom det kun er et atom? Hverken en ionbinding, eller et molekyle, men 2 elektroner danner par alligevel? Hvorfor gør de nu det?
Svar #1
09. oktober 2014 af Heptan
Dioxygen holdes sammen af en dobbeltbinding. O = O
Nitrogen har ganske rigtigt 3 uparrede og 1 ledigt elektronpar (1 udelt elektronpar med andre ord). Det skyldes kvantekemiske fænomener, som du måske ikke behøver at tænke over nu. Elektronparret er parret fordi de befinder sig i den samme orbital. De tre andre (uparrede) elektroner, befinder sig i hver deres orbital.
Når vi på C-niveau taler om elektroner, skelner vi mellem tre forskellige "typer" (valens-)elektroner:
- Uparrede elektroner (én elektron, udgør ikke en binding)
- Udelte elektronpar (to elektroner, som er parrede, udgør ikke en binding)
- Delte elektronpar (to elektroner, som er parrede, som udgør en binding)
Med binding, menes en kovalent binding mellem to atomer. Delte elektronpar findes altså kun i molekyler, mens uparrede elektroner og udelte elektronpar findes lokalt på et atom, enten i et frit atom, eller i et molekyle, eller en ion.
Svar #2
09. oktober 2014 af tim293 (Slettet)
tak, det var en god forklaring :)
men der står i kend kemien 1 side 73, at en dobbeltbinding er en model der imidlertid ikke er helt tilstrækkelig til at kunne forklare alle dioxygens egenskaber. Molekylets store reaktivitet kan forklares ved at de to oxygenatomer, i stedet for en dobbeltbinding holdes sammen af en enkeltbinding og to uparrede elektroner. Jeg forstår ikke helt hvordan det kan holdes sammen på noget hvis de er uparrede..
Svar #3
09. oktober 2014 af Heptan
Er du sikker på der står det?
Du har helt ret i at uparrede elektroner ikke holder sammen på noget. tværtimod, så har de en antibindende effekt.
Faktisk er dioxygen bundet sammen af alle 12 elektroner ... hvoraf nogle af elektronerne er bindende, andre er antibindende, nogle er parrede, andre er uparrede. Man kan beregne om der er flest bindende eller antibindende, og hvor mange elektronparbindinger det svarer til. Hvis der overordnet set er flest bindende elektroner, er molekylet stabilt.
Der er 12 elektroner, hvoraf 8 er bindende, og 4 er antibindende.

Der er desuden 2 elektroner, som er uparrede, og de er antibindende, dvs. de holder ikke sammen på molekylet, tværtimod. De 2 uparrede elektroner giver imidlertid dioxygen nogle interessante egenskaber, fx er molekylet paramagnetisk (dvs. magnetisk), og de uparrede elektroner kan let reagere med andre stoffer.
Svar #4
10. oktober 2014 af tim293 (Slettet)
Jeg glæder mig til jeg når et højere niveau. Det er ret svært når man ikke får anden forklaring end at de er uparrede. Det er svært at lære noget udenad hvis man ikke får en ordenlig forklaring på hvordan det virker. Du giver nogle gode svar.
Skriv et svar til: uparrede elektroner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.