Kemi

Massen af olivenolie

12. oktober 2014 af sara953a (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej er der nogen der kan forklare mig hvordan jeg skal regne massen ud af ekstrajomfruolivenolie?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2014 af Soeffi

Hvordan lyder opgaven?


Svar #2
12. oktober 2014 af sara953a (Slettet)

Opgaven lyder på at jeg skal finde iodtallet for Br2 hvilket er at tage massen af Br2 og dividerer med massen af fedtstoffet og derefter gange det hele med 100. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

#0 

Du skal opgive nogle data, som vi kan arbejde med. Endvidere skal du forholde dig til følgende reaktionsskemaer 

C2H4 + Br2 ---> C2H4Br2  

og 

Br2 (aq) + 2I- ---> 2Br- + 2I2


Svar #4
12. oktober 2014 af sara953a (Slettet)

Jeg forstår ikke rigtig dine reaktionsskemaer.

Det eneste data jeg har er at vi har taget en dråbe olivenolie og blandet med 2mL heptan og 2 mL bromvand.


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. oktober 2014 af Soeffi

Iodtal er et udtryk for antallet af dobbeltbindinger i et fedtstof.

Har du lavet et forsøg i stil med nedenstående?...:

...Vi afvejede 0,300 gram vindruekerneolie i en 250 mL konisk kolbe. Vi opløste olien i 20 mL heptan. Derefter tilsatte vi 0,030 M KBrO3 med en pipette. Efterfølgende tilsatte vi 1 gram KBr og 20 mL 2M H2SO4. Herefter tildækkede vi kolben med alufolie, så opløsningen var i mørke. Dernæst rystede vi den grundigt. På denne måde vil det meste af det dannede brom komme i kontakt med heptanen i fedtstoffet. Herefter henstillede vi kolben i 20 min. Herefter bestemte vi den anvendte mængde brom ved en titrering. Vi lavede en blanding svarende til den reaktionsblanding der er beskrevet ovenover, foruden fedtstof. Herefter tilsatte vi 30 mL 0,2 M KI. Herefter titrerede vi den dannede iod med 0,100 M Na2S2O3. før titreringen placerede vi opløsningen på en magnetomrører og lagde en magnetpind i vores opløsning. Efterhånden som farven blev svagere, satte vi tempoet ned. Da farven næsten var forsvundet tilsatte vi stivelsesopløsningen og fortsatte titreringen. Stivelsen gjorde farven blåsort, og da denne farve forsvandt, stoppede vi vores titrering. Vi noterede denne volumen i skemaet under første titrering. 
Da der var gået 20 min, foretog vi den nøjagtig samme titrering med vores fedtstof opløsning. Processen var den samme. Vi noterede vores resultat under anden titrering.


Svar #6
12. oktober 2014 af sara953a (Slettet)

Nej ikke rigtig prøv at kigge i dette billag


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. oktober 2014 af Soeffi

Du skal 1) bedømme hvilken olie, der indeholder flest dobbeltbindinger - er mest umættet - ved at se hvilken olier, der affarver brom-opløsningen mest 2) slå iodtallet op for hver olie og 3) sammenligne resultatet fra 1) med resultatet fra 2).


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. oktober 2014 af Heptan

#0 Du skal hverken beregne massen af dibrom eller jomfruolie. Du skal bare slå op i en tabel, det er det der står i opgaven


Skriv et svar til: Massen af olivenolie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.