Matematik

Lineære funktioner hjææælp

12. oktober 2014 af fighterpalle (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen! Jeg har desperat brug for hjælp. Vi har en emneopgave for omkring lineære funktioner, der er bare et par opgaver som jeg ikke forstår og mangler forklaring til. Kan nogen give mig en forklaring på hvordan jeg kan løse disse, er gået helt i stå:

OPGAVE 1:

3.4 Funktionsanalyse

f(x) = ½x + 3  , når  -2 ≤  x ≤  6

PROBLEMET: Jeg ved godt hvordan jeg laver en funktionsanalyse, men jeg forstår ikke ligningen ovenover.

OPGAVE 2:

Temp.    15,1    14,4    15,2    10,2    8,3    3.8    0.5    -1,4    -4,1    1.2
Olieforbrug    155    175    135    225    275    385    470    525    525    450

Tegn grafen 

a.    Gør rede for, at sammenhængen er tilnærmelsesvis lineær og bestem en forskrift for det for-ventede olieforbrug som en funktion af temperaturen . 
b.    Hvor meget olie må man regne med at bruge en dag, hvor middeltemperaturen er 0 grader
c.    Hvad skal middeltemperaturen mindst være, for at det forventede olieforbrug skal holde sig under 100 liter pr. dag?

PROBLEMET: I "a" skal jeg så bare tage de to mest stabile punkter og sætte den op i formlen a=(y2-y1)/(x2-x1)?
I "b" aner jeg ikke hvordan jeg skal gøre det.
I "c" aner jeg ikke hvordan jeg skal regne det.

Håber virkelig at nogen kan hjælpe :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2014 af mathon

Opgave 1:

f(x) = (½)x + 3        men begrænset til intervallet     [-2;6]

Opgave 2:
                           foretag lineær regression.

Svar #2
12. oktober 2014 af fighterpalle (Slettet)

Opgave 2:
                           foretag lineær regression.

Hvad vil det sige?

Skriv et svar til: Lineære funktioner hjææælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.