Fysik

Træk af en wire

16. oktober 2014 af Kim777 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

Er der én som vil hjælpe med denne opgave? (se vedhæftet)

Vedhæftet fil: Unavngivet.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2014 af Soeffi

Er det denne tegning...?

Vedhæftet fil:1529361.jpg

Svar #2
16. oktober 2014 af Kim777 (Slettet)

Ja

Svar #3
16. oktober 2014 af Kim777 (Slettet)

Hvem vil hjælpe med opgaven?

Brugbart svar (0)

Svar #4

Jeg har vedlagt en ny tegning. Fx skal forestille kraften langs snoren. α er vinklen mellem snoren og vandret.

Vedhæftet fil:spænding_snor_arm.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Når du lægger en opgave, må du lige lave en ordentlig tegning, med vinkler osv. angivet. Du har i opgaven en retvinklet trekant, udspændt af planke/wire/mur. Kald vinklerne i denne A, B, C.  Så slipper svareren for at skrive ting som: Du skal opstille en momentligning omkring det punkt, hvor planken støder op mod muren, eller lignende. ( prøv at læse indlæg i din forrige tråd, og se eksempler her ).

Altså det bliver så "knudret" at forklare uden navneangivelser på en tegning. Det kan ikke være rigtigt, at #4 skal lave en sådan tegning ( der ikke er helt rigtig ). Med vinkelnavne, osv., bliver det langt lettere at kommunikere. Sad jeg overfor dig, kunne jeg lige pege på et punkt på tegningen, og sige: det her, men det gør jeg ikke.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Undskyld, jeg misforstod opgaven. Jeg har rettet tegningen, der dog er blevet en smule gnidret.

Det ser ud til at Ftyngde = Fb + Fc og at Fsnor har Fb som lodret komposant.

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#6:  Jamen så mangler vi bare at få Kim777 op af lænestolen, og finde FB af momentligningen

MC = 0  ( understøttelsen i C kan ikke optage noget moment )

og at beregne α.

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. oktober 2014 af peter lind

#6   Den tegning er ikke rigtig. Reaktionen ved muren må også have en vandret del for at modvirke den vandrette del fra wiren. Ved den højre ende er der kun et træk via wiren som peger skråt op mod venstre. Den kan så deles op i en vandret og en lodret komponent.

Kim777: Du skal passe på med ikke blive for afhængig af at nogen fortæller dig hvad du skal gøre. Du skal lære at arbejde mere selvstændigt.

Vinklen:

Find drejningsmomentet omkring stangens endepunkt ved muren.

Dette gøres ved

1. find armen(aftstand til tyngdepunktet) for tyngdekraften og gang denne med tyngdekraften.

2. Find armen for wiren og gang denne med den lodrette del af snorekraften.

3. Sæt de 2 momenter lig hinanden og løs den derved fremkomne ligning. Du har nu den lodrette del af snorekraften

4. Den vandrette del kan gøres på flere måder. Du kan enten finde vinklen ved wirens fæstning ved enden. og bruge denne vinkel til at finde den vandrette koponent. Alternativt og nememre kan du bruge de ensvinklede trekanter der dannes af stang, wire, mur og den trekant du får ved at lave en tegning af opløsningen af trekanten i en vandret og lodret komponen

Brugbart svar (0)

Svar #9

Kræfterne i B og C må være ens, derfor kan man vel nøjes med at se på den ene side...?

Brugbart svar (0)

Svar #10

#9 Det er korrekt. Det er også derfor, at du må have en vandret komponent ved muren.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Vi er vel også enige om, at kraften afhænger af vinklen mellem bjælken og wiren...?

Brugbart svar (0)

Svar #12

ja

Svar #13
17. oktober 2014 af Kim777 (Slettet)

Tegningen er fra opgaven, så det er hvad der er at arbejde med. 

Det er svært at arbejde selvstændigt, med noget man ikke kan finde ud af. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre jo. Jeg vil bare gerne se, hvordan man gør, men det er der jo ikke nogen der vil vise. 

Brugbart svar (0)

Svar #14
17. oktober 2014 af Soeffi

Prøv at finde vinklen alfa og forholdet mellem Fwire og dens to komposanter udtrykt ved alfa.

Svar #15

Har fundet vinklen, men hvordan skal jeg gør det du siger?

Brugbart svar (0)

Svar #16
17. oktober 2014 af Soeffi

Det jeg mener, er de kræfter eller vektorer, som man ser i #11. Du skal finde Fwire, kan du det ud fra en af de to andre vektorer kombineret med alfa?

Svar #17

Det var et ledende spørgsmål, men jeg ved ikke, hvordan...

Brugbart svar (0)

Svar #18
17. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#17:  Sådanne kræfters opløsning i komposanter, kræfters projektion på lodret og vandret, osv., har med cosinus- og sinusfunktioner at gøre. Man kan så tegne en retvinklet trekant, opstille ligninger og isolere lodrette og vandrette kræfter ud fra denne ligning. ( Du kan prøve dette ).

Den noget hurtigere metode er at indse, at hvis vinklen α går mod 0, så vil wirekraften blive uendelig stor, og hvis α går mod 90º, vil Fwire blive lig med FB .  Så et rigtigt godt gæt vil være at:

Fwire = FB / sin(α) , da denne funktion netop har disse egenskaber.

Men prøv at tegne, opstil en ligning, og eftervis det.

Svar #19

Hvordan beregner jeg FB?

Brugbart svar (0)

Svar #20
17. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#19:   Se #7:

Du skal opstille en momentligning:   MC = 0.    ( moment om punktet C ).

Isoler FB i denne ligning.

Forrige 1 2 Næste

Der er 35 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.