Matematik

Hjælp til sandsynlighed indenfor statistik

17. oktober 2014 af Esterificering (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg er i tvivl om hvordan nedenstående opgave skal udregnes.
Der står jeg skal bruge den ovenstående information, men denne information indeholder middelværdi og standardafvigelse for prisen på flødeboller og ikke antal solgte pakker. Ydermere har jeg valgt fordelingen til at være normalfordelt.
Jeg kan godt udregne middelværdi og standardafvigelse for antal solgte pakker og så regne sandsynligheden ud vha. standardnormal fordelingen, men så bruger jeg jo ikke ovenstående information?

Opgave spørgsmål:
Beregn på baggrund af den valgte sandsynlighedsfordeling og informationen ovenfor sand- synligheden for, at det ugentlige antal solgte pakker flødeboller uden kokos stiger med mindst 3000pakker.

Håber I kan hjælpe, på forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2014 af peter lind

Du skriver

"Jeg kan godt udregne middelværdi og standardafvigelse for antal solgte pakker"

Det kan du ikke ud fra de oplysninger du selv angiver, så der må være flere oplysninger i opgaven

Svar #2
17. oktober 2014 af Esterificering (Slettet)

Der er flere delopgaver. I opgaverne før denne har jeg følgende information:
Opgave 5a
Materiale for pris ændring for flødeboller uden kokos
Materiale for mængde ændring for flødeboller uden kokos

Opgave 5b
Udregnet ændring i antal solgte pakker for uden kokos, ved en pris nedsættelse på 2.
Her oplyses følgende formel:
Mængdeændring uden kokos = 0,0770 - 4,7042 * prisændring uden kokos

Opgave 5c
Udregnet middelværdi og standardafvigelse for prisændring for flødeboller uden kokos  ved brug af materiale i opgave 5a for prisændring

Opgave 5d
Nu skal jeg så udregne sandynligheden for at det ugentlige antal solgte pakker flødeboller uden kokos stiger med minst 3000 pakker. (det er denne opgave som jeg ønsker hjælp til)

Håber dette var information nok

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. oktober 2014 af peter lind

I #0 skriver du "ifølge ovenstående information" ovenstående information indbefatter jo materiale for mængdeændring af flødeboller, og en formel for mængdeændring. Det er formodentlig det der henvises til og også det du har brugt til at finde middelværdi og spredning

Svar #4
18. oktober 2014 af Esterificering (Slettet)

Ja, det er alt den information jeg har, men jeg ved ikke hvordan jeg skal udregne følgende:

Beregn på baggrund af den valgte sandsynlighedsfordeling og informationen ovenfor sandsynligheden for, at det ugentlige antal solgte pakker flødeboller uden kokos stiger med mindst 3000 pakker.

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. oktober 2014 af peter lind

Der menes formentlig med en prisnedsættelse på 2.

Find middelværdi og spredning for den oprindelige pris og den nye pris. Sandsynligheden for mersalget er sandsynligheden for den nye - den gamle sandsynlighed. Det er differensen mellem to normalfordlte funktioner. For en normalfordeling  gælder at resultatet vil være en ny normalfordeling, hvor middelværdierne trækkes fra hinanden og varianserne adderes

Skriv et svar til: Hjælp til sandsynlighed indenfor statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.