Matematik

Beregning at tallene i et batasæt

18. oktober 2014 af Alcapon - Niveau: B-niveau

Hej derude 

Jeg har fået lidt af en sjov opgave for som omhandler antallet af børn som går på privatskole, men jeg kan slet ikke ikke se hvordan jeg skal beregne indekset for 2010 i tabellen i opgave 3.1 og den opgave har jeg kæmpet med i 2 dage nu så håber meget på at kunne få noget hjælp.

Det skal lige siges at de to tekster som der refereres til i opgaven er jeg ikke i besidelse af ! Men den skulle være til at løse alligevel har vi fået at vide :)

Jeg har vedhæftet et Word dokument med selve opgaven så håber jeg meget på at der er nogle kloge mennesker som kan hjælpe mig.

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: HJÆLP TIL OPGAVE 3.1.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det vedlagte indeholder ikke oplysninger, der muliggør beregning af indekstallene for 2010. Dertil kræves yderligere oplysninger.

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#0: Er det via en regressionsanalyse, at din underviser vil have, at du skal beregne tingene? Hvis dette er tilfældet, så vil det bestemt være muligt at fortage en forudsigelse for 2010. Dette kan hurtigt laves i programmer som R, eller måske MATLab eller Maple i dit tilfælde.

Bard

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det giver da ingen mening at begynde at lave regression på disse data.

Det fremgår af opgavens tekst, at man skal benytte de data, der findes i en tabel på en CD der er tilknyttet opgaven. Tallene giver sikkert de rå tal for hvert år og ved at danne forholdet mellem de rå tal for 2010 og 2000 kan indekstallene beregnes. Tallene kan også hentes fra økonomi og indenrigsministeriets kommunale nøgletal

http://www.noegletal.dk/noegletal/servlet/nctrlman.aReqManager

med passende input.

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Andersen: Måske er det mig, der ikke tolket opgaven rigtigt, men den eneste måde du kan forudse fremtidige data er enten ved regression, eller ved at beregne vækst-raten fra hvert år og antage, at den er konstant fra ens "base-år". Især hvis du ikke har noget data fra 2010. 

Svar #5
18. oktober 2014 af Alcapon

Vi har lige haft om regression oppe i klasse men er det muligt at beregne sig frem til tallene fra 2010 på den måde og hvis det er hvordan gør man så? :)

I skal ha mange tak fordi i giver jer tid til at hjælpe mig derude 

Svar #6
18. oktober 2014 af Alcapon

Har fundet nogle rå tal på hjemmesiden som Andersen11 sagde :)

Det er privatskoleelever pr 100 elever

Københavns Kommune: I 2000 var der 23,7 og i 2010 27,8

Frederiksberg Kommune: I 2000 var der 29,4 og i 2010 24,3

Hele landet: I 2000 var der 12,1 og i 2010 16,9

Hvordan skal jeg så komme frem til det udfra disse oplysninger ?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Der er jo ikke tale om at lave forudsigelser, men om at opsøge de manglende tal i det tilhørende datamateriale.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Indekstallet for et år er så tallet for det pågældende år divideret med tallet for basisåret, ganget med 100

Indeks(år) = [ Tal(år) / Tal(basisår) ] · 100

Brugbart svar (0)

Svar #9
19. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#7: Nåh, hvis det er index-tallene han skal beregne og han allerede har data fra årene, så ja, så er den metode, du foreslå korrekt. 

Jeg troede, at #0 ikke have noget som helst data fra året 2010 overhoved. Der ville den eneste rigtige måde at lave forudsigelser på være en regression. Eller det var ihvertfal sådan jeg tolkede opgaven

My bad,

Bard

Skriv et svar til: Beregning at tallene i et batasæt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.