Debat

Porten til Gymnasiet.

19. oktober 2014 af Metecan
Hej. Jeg går i 9 klasse og har et snit på 6.0 fra sidste årskarakter i 8. Jeg har lige været op til min matematik færdighedsregning i terminsprøve og klarede mig med et sikkert 7 tal! Jeg har ikke fået de andre endnu. Jeg vil gerne på HTX. Og jeg er meget bange for at jeg får dårlige karakterer i Dansk og engelsk. Men ved i om der bliver lagt lige så meget vægt de andre hovedfag som Dansk og engelsk, hvis man gerne vil på HTX, eller om det er Matematik og Fysik/kemi der er principperne i erklæringen af uddannelsesparatheden?
Ser frem til at høre nogle svar :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2014 af Physant (Slettet)

HTX er en god uddannelse - jeg gik selv på HTX. 

De eneste begrænsninger du sætter dig i livet, sættes af dig selv. 


Svar #2
19. oktober 2014 af Metecan

Men er engelsk og Dansk vigtigt i HTX? Eller kan man godt klare sig med middel karakterer i Dansk og engelsk, i HTX?

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. oktober 2014 af Physant (Slettet)

#2 Jeg vil mene, at det er vigtigt. Man bliver nødt til at mestre disse fag. Men man kan godt klare sig, selv om man ikke får gode karakterer. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#2: Kort svar er 'ja'. Du får 2x karakterer i dansk og 2x karakterer i engelsk. Og de resterende karakterer bliver så dannet af naturvidenskablige fag, så det er bestemt mulig at komme ud med et højt snit, hvis du ikke er så god til dansk og engelsk.

Men jeg vil sige, at, hvis du vil læse vidre, så skal du afgjordt gøre dig god og bekendt med engelsk, da mange bøger og journaler netop er skrevet på engelsk. 

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. oktober 2014 af Physant (Slettet)

Enig med Bard - hele mit kandidat-studie var på engelsk. Både bøgerne, men også forelæsningerne. 


Svar #6
19. oktober 2014 af Metecan

Når ok, men bliver man så ikke bedre til engelsk med tiden, efter erfaring?

Brugbart svar (1)

Svar #7
19. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#6: Engelsk er mit 2. fremmedsprog, dansk er mit 3, og tysk er mit 4. Kan skrive, læse og forstå komplekse akademiske tekster i alle sprog og taler alle sprog undtagen tysk uden accent. 

Om man bliver bedre med tiden kommer helt an på, hvad du fortager dig. Hvis du tror, at du bliver bedre til engelsk af at blive lært af en blondie i gymnasiet, der har læst engelsk på universitetet, så skal du ikke regne med dette, selvom du går til alle hendes timer. 

Den eneste måde, du rent faktisk kan blive bedre til et sprog er ved hele tiden at benytte det. Derfor vil jeg sige, at du skal læse så meget på engelsk som muligt. Prøv at læse nyhedsartikler på engelsk fra The Economist, Wall Street Journal, etc. Og prøv at kommentere de artikler og deltag i debatter. Det er vigtig, at du hele tiden anvender dit sprog. Det er den eneste måde du kan lære det på. Det eneste du lærer i skolen er basale grammatik-regler.

Læs evt. Wikipedia artiker om induktion, elektromagnetisme, etc. på engelsk, hvis du ikke er så meget til samfundsmæssige fænomener. 

Bard


Svar #8
19. oktober 2014 af Metecan

Hvad med Dansk? Mener I at, engelsk er vigtigere så?

Brugbart svar (0)

Svar #9
19. oktober 2014 af akam24 (Slettet)

Ja ! hvad med dansk. 

Jeg har det "opposite problem" min engelsk er rigtig god, jeg har engelsk niveau A. Men min dansk har brug for tr@ning, hvilke boeger, hjemme sidder og andre matrieler kan jeg bruge for at forbedre min dansk bAAde skriftlig og mundlig.


Skriv et svar til: Porten til Gymnasiet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.