Matematik

Målestoksforhold og forhold?

20. oktober 2014 af sofie234 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Nogen der kan hjælpe?

1. Opgave:
-Et kvardrat har sidelængden 12 cm. Tegn kvardratet i målestoksforholdet 1:2

2.Opgave
-En skoleklasse har 24000 kr. til en uges lejrskole, men erfaringer viser, at prisenpå weekendture og lejrskoler er som 1:3
Hvor mange weekendture kan klassen få for de samme penge?

3.Opgave
Vælg noget, du kan tegne på et A4 papir, så det har målestoksforholdet:
a. 1:25000        b. 1:2             c. 1:1            d. 10:1


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. oktober 2014 af Tobberthyk

1. 

Her skal du tegne et kvadrat (firkant med lige lange sider), hvor siderne på tegningen er halvt så store som i kvadratet beskrives. Når kvadratet har en sidelængde på 12 skal din tegning af et kvadrat altså have en sidelængde på 12 divideret med 2. 

2.

Jeg vil mene at denne opgave er lidt løst formuleret, men at den forklarer at prisen for en weekend tur koster 1/3 af hvad en lejrtur gør. Så hvis klassen kan få en lejrtur for 24000 og en weekendtur koster 1/3 af dette beløb kan de altså få 3 weekendture for den samme mængde penge.

3.

Her skal du blot finde ud af hvor stort noget i virkeligheden er også omregne sidelængderne ifølge de størrelsesforhold der står :)


Svar #2
20. oktober 2014 af sofie234 (Slettet)

Okay, mange tak! :) jeg fik ikke helt fat i opgave 2, men jeg tror jeg laver et nyt indlæg. Det kan være at der er andre der måske kan den :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Der er ingen grund til at oprette en ny tråd.

Forklaringen er som givet i #1.

Når prisen på weekendture og lejrskole er som 1:3 , betyder det, at en lejrskole koster 3 gange så meget som en weekendtur. For de samme penge kan klassen altså få 3 gange så mange weekendture som lejrskoler.


Svar #4
20. oktober 2014 af sofie234 (Slettet)

Det må du undskylde. Nu har jeg oprettet en ny tråd, og jeg kan ikke slette den.

Men jeg forstår det stadig ikke helt. Altså er der ikke et regnestykke på det. Det ville give mere mening oppe i mit hoved


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Du kan jo så beregne, at prisen for en weekendtur er 8000 kr, og at de så for 24000 kr kan få

        (24000 kr) / (8000 kr) = 3 weekendture

Men ellers er det vel sund fornuft, at man for det samme beløb kan få 3 gange så mange objekter, hvis prisen pr objekt er 3 gange mindre.


Svar #6
20. oktober 2014 af sofie234 (Slettet)

Men så vidt jeg ved, skal man lave noget med forholdstal?


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man har at

        (antal weekendture) · (pris 1 weekendtur) = (antal lejskoler) · (pris 1 lejrskole)

        (antal weekendture) / (antal lejskoler) = (pris 1 lejrskole) / (pris 1 weekendtur)  = 3 / 1 .


Skriv et svar til: Målestoksforhold og forhold?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.