Matematik

Forkorte en brøk

06. november 2014 af leran (Slettet) - Niveau: A-niveau

hej opgaven lyder sådan: Forkort brøken (I må dividere med det samme udtryk i tæller og nævner (svarer til at sætte samme udtryk udenfor parentes i tæller og nævner og lade dem gå ud med hinanden).

Jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an. Kan i lave et par stykker for at vise(har vedhæftet et billede.)

Vedhæftet fil: saksus.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. november 2014 af alexandersvanholm

Når du næste gang opretter en tråd, så skal du lige være sikker på, at du sætter den til folkeskoleniveauet.
_____

Du ved vel godt, at brøkstregen er et divisionstegn. Du ved vel også godt, at vi har en tæller (den øverste) og en nævner (den nederste). Hvad er så dit problem med at forkorte? Kig på opgaverne og derefter fortæl mig, om du er kommet i tanke om noget, som i har lært før.

____
Mvh,
Alexander Svanholm


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. november 2014 af alexandersvanholm

Du skal altså bare dividere tælleren med nævneren med det samme tal.


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. november 2014 af PeterValberg

#0 i hvert tilfælde skal du så vidt muligt omskrive tæller og/eller nævner,
     deraf vil det fremgå, hvorvidt brøken kan forkortes:

fx 4'eren:

\frac{x+2}{x^2-4}=\frac{x+2}{x^2-2^2}=\frac{{\color{Red} x+2}}{({\color{Red} x+2})(x-2)}=\frac{1}{x-2}

Det vil være en god idé, hvis du husker på kvadratsætningerne
og i almindelighed, hvordan man sætter "noget" udenfor en parentes 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. november 2014 af PeterValberg

Der er hjælp at hente i disse videoer fra FriViden.dk [ LINK ]

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Forkorte en brøk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.