Dansk

Hvad skal jeg skrive om? (novelle)

06. november 2014 af Pandalla (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Min skole skal have en novelle-kongurence, med temaet "drømme".

Det må tolkes på alle mulige måder. Så derfor kunne jeg godt tænke, at vide hvad andre ville læse! Jeg er åben for alle idéer! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. november 2014 af LeonhardEuler

I første omgang kunne du reflektere over, hvilken form for novelle, som det skal være. Her kunne det være interessant at kigge på sms-novelle. Det er et relativt nyt begreb og ny form for novelle, men husk at de personer, som vinder, er som regel mest kreative.


Svar #2
07. november 2014 af Pandalla (Slettet)

Den skal være en side lang og vi får begrænset tid, ca en og en halv side. Vilke andre forme, er der i en novelle?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. november 2014 af Sigli (Slettet)

Du burde kigge på novelle-genrens karakteristikker, for at det kan kategoriseres som en novelle, bl.a. få personer, enkelt handlingsforløb, få sider og ofte en åben slutning med høj spænding.
Jeg har desværre ikke fantasi til en god historie... Drømme kan jo være tre ting; dagdrømme, "nat"drømme og ambitioner eller ønsker.

Man kunne evt skrive en novelle om en ung kvindes drøm om at have et ukonventionelt arbejde i en tid, hvor kvinder ikke arbejder eller må ytre sig. Eller kan man skrive om en utrolig historie, der viser sig at være en drøm i slutningen - man kan inddrage Freuds drømmetydning og teorier i drømmen - han mente, at elementer i drømmen genspejler sit liv, altså det ubevidste genspejler det bevidste, fx at man dræber: at man finder en midlertidig løsning på sit problem.


Svar #4
07. november 2014 af Pandalla (Slettet)

Woaw Sigli!  Mange tak for dette, du gav mig en hel del gode idéer :) Du har da en god fantasi! :D Men jeg er stadigvek åben for flere forslag :D


Skriv et svar til: Hvad skal jeg skrive om? (novelle)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.