Matematik

Meget kort (vektor og koordinat)

11. november 2014 af ShadH - Niveau: A-niveau

Er koordinatsættet A(-3,-2) svarende til vektor(A)=\begin{pmatrix} -3_{} \\ -2_{} \end{pmatrix}

Og kan man helt matematisk bare sig "sådan er det" eller ville det kræve en forklaring (i en aflevering).

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2014 af ChemistryIsKey

Nej bestemt ikke.

En vektor er (med undtagelse af nulvektoren) et todimensionelt objekt, idet den både har en retning og en størrelse. Med den vektor du har skrevet, så ville det svare til at tegne en streg fra (0,0) og til (-3, -2) (Der er uendeligt mange andre muligheder for at tegne netop denne vektor, men det givne eksempel er for enkelthedens skyld).

Men et punkt som f.eks. A(-3,-2) er derimod et etdimensionelt objekt, som hverken har retning eller størrelse. Det er blot en plet i det givne koordinatsæt.

Håber det hjalp.

Svar #2
11. november 2014 af ShadH

Ja umiddelbart forstår jeg. Jeg forstiller mig at fordi vi kan starte en vektor hvor som helst så må det ikke gælde (der er også andre ting indblandet).

Men hvordan kan man så finde en vinkel med nogle koordinatsæt, når man skal finde vinkelen mellem nogle vektorer. Det vil jo f.eks kræver vektor(a) og vektor(b) for at finde vektor(AB)

Her er opgaven jeg undrer mig over. Se #1: https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1334378

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

Ud fra koordinatsættene til nogle punkter, for eksempel A, B, og C, finder man koordinaterne for de vektorer, der repræsenterer siderne i trekanten, dvs.

AB = OB - OA
        AC = OC - OA
        BC = OC - OA

Vinkel A i trekanten kan så findes som vinklen mellem vektorerne AB og AC ; vinkel B er vinklen mellem vektorerne BA og BC , og vinkel C er vinklen mellem vektorerne CA og CB .

Svar #4
12. november 2014 af ShadH

Aah, okay. Jeg er med. Tak.

Svar #5

Lige noget jeg undrer mig over: Vil vi så ikke skrive hhv.

vektor(AB)=vektor(OB)-vektor(OA) 

eller skal "vektor" fjernes?

Brugbart svar (0)

Svar #6

At der er tale om vektorer er indikeret med fed skrift i #3. Man kunne også sætte pile over.

Svar #7

Fantastisk! Jeg forstår bedre nu.
 Lige til sidst, selvom jeg er 99% overbevidst, vi skriver 0A som \begin{pmatrix} a_{1} \\ a_{2} \end{pmatrix} og ikke (a1,a2)

Ligeledes kalder vi den A's nulvektor, ikke sandt?

Brugbart svar (0)

Svar #8

Der er tale om vektoren OA , ikke 0A , hvor O er koordinatsystemets begyndelsespunkt. Ja, man skriver normalt vektorkoordinatsæt som du anfører det som en søjlevektor med koordinaterne i en lodret søjle, men i dette format her kan man uden misforståelse også angive det som [a1;a2] .

Man taler om stedvektoren til A, ikke A's nulvektor.

Svar #9

Jeg tror det er alt jeg behøver at vide. Mange tak :)

Skriv et svar til: Meget kort (vektor og koordinat)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.