Dansk

Er min stil god nok?

14. november 2014 af ajsee123 - Niveau: 8. klasse

Hej jeg har skrevet min stil, som skulle have denne morale: løven hjælper musen, og musen vil hjælpe en anden gang, men løven tror at den ikke kan hjælpe fordi den er lille, men så hjælper musen alligevel.                      Er i ikke søde at rette, fortælle mig hvis der er noget som ikke passer ind, eller om der evt. er noget jeg kan lave om. Her er den så, men jeg er ikke helt færdig, vil bare vide om jeg kan fortsætte eller om jeg skal lave noget om fra nu af. Tak på forhånd :) 

Vedhæftet fil: Opgave 1 Gengæld .docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. november 2014 af exatb

Måske "Darcys kamp"? Det ligner næsten et uddrag fra en bog. Hvis det er dit eget værk, skal du nok overveje at blive forfatter.


Svar #2
15. november 2014 af ajsee123

Darcys kamp? - altså som overskrift eller hvad?, og det med at det ligner et uddrag fra en bog, er det positivt eller negativt er lidt forvirret? :) 


Svar #3
15. november 2014 af ajsee123

#2
Darcys kamp? - altså som overskrift eller hvad?

Brugbart svar (1)

Svar #4
15. november 2014 af exatb

Det er skam positivt. Ja den er fin, jeg ser ingen fejl. Langt over det niveau vi normalt ser herinde. Ja som overskrift er det en mulighed.


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)

Ja, det er en glimrende tekst.

Som overskrift foreslår jeg "Kold luft". Der er kold luft i starten rent fysisk, og i billedlig forstand er der kold luft omkring Darcy.

Et lille forbedringsforslag: I sætningen "Darcy græd sine modige tårer over den måde, hendes selvtillid blev formindsket dag for dag" virker det, som om fortælleren "hopper ud af" Darcys hoved og (lidt som en psykolog) fortolker hendes situation udefra . Det er lidt for tydeligt. Overlad det hellere til læseren at drage denne konklusion. Slutningen, hvor Darcy føler skyld over ikke at være imødekommende nok over for moren, viser det tydeligt nok.


Svar #6
15. november 2014 af ajsee123

Tak for hjælpen :))) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. november 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

plagier


Svar #8
15. november 2014 af ajsee123

Hvad er det jeg efterligner?? thomaslarsen90Arocketmailcom


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)

Ad #7

Man plejer at dokumentere en beskyldning om plagiat.

Jeg er ikke i tvivl om, at ajsee123 selv har skrevet teksten. Det vil altid være sådan, at en tekst er inspireret af andre tekster og skriver sig ind i en litterær tradition. Men det er ikke plagiat.

Mon thomaslarsen er misundelig på, at en folkeskoleelev har skrevet en flot tekst, mens han selv ikke engang kan skrive et enkelt ord, uden at det er forkert? (Det skal selvfølgelig hedde "plagiat", medmindre imperativen "plagier" virkelig skal forstås som en opfordring til læseren om at plagiere).


Svar #10
15. november 2014 af ajsee123

#9

Ad #7

Man plejer at dokumentere en beskyldning om plagiat.

Jeg er ikke i tvivl om, at ajsee123 selv har skrevet teksten. Det vil altid være sådan, at en tekst er påvirket af andre tekster og "skriver sig ind" i en litterær tradition. Men det er ikke plagiat.

Mon thomaslarsen er misundelig på, at en folkeskoleelev har skrevet en flot tekst, mens han selv ikke engang kan skrive et enkelt ord, uden at det er forkert? (Det skal selvfølgelig hedde "plagiat", med mindre imperativen "plagier" virkelig skal forstås som en opfordring til læseren om at plagiere).


Tusind tak for din hjælp eller støtte ''Tyskassistent'' :)) 


Brugbart svar (1)

Svar #11
15. november 2014 af exatb

PS

Når jeg foreslår titlen "Darcys kamp" er det fordi at forfatteren har valgt en personbundet fortæller, dvs vi kender Darcys tanker og følelser. Forfatteren interesserer sig primært for Darcys problemer, og kampen slutter ikke ved den beskrevne konflikt, men hun bekymrer sig allerede om festen om to uger, hvor hun skal kæmpe for at blive dronning. Der veksles med et ydre syn på handlingen, så der er ikke noget forkert i at fortælleren "hopper ud af hendes hoved". Der veksles mellem Darcys indre liv og de ydre begivenheder.

Når der skrives at hun græder sine modige tårer på vej hjem, er det for at vi skal identificere os med hende, og få sympati for hende. Så det er helt relevant at skrive.

Jeg bemærkede også de to former for kulde i starten, men at gøre noget skriveteknisk til en titel er nok lidt betænkeligt. "Kold luft" siger jo ikke meget om indholdet.


Svar #12
15. november 2014 af ajsee123

Tak for ideen, og din forklaring TresAmusant :) 


Brugbart svar (1)

Svar #13
15. november 2014 af Tyskassistent (Slettet)

#11

Min indvending i #5 gjaldt kun 2.halvdel af sætningen: "... over den måde, hendes selvtillid blev formindsket dag for dag". Jeg synes, det fungerer bedst med at overlade nogle af refleksionerne til læseren efter princippet "Don't tell it, show it". I hvert fald i den type litteratur.


Svar #14
15. november 2014 af ajsee123

Nåååår at der så kun skal stå: hun græd sine modige tårer? For at læseren selv skal forstå det :))))

Tak tyskassistent 


Brugbart svar (1)

Svar #15
15. november 2014 af exatb

Det kan læseren da ikke konkludere. Hvis der kun står at hun græder sine modige tårer, tror man at det er på grund af det der lige er sket. Det er kun forfatteren, som kender Darcys indre verden, der ved, at hun græder fordi selvtilliden langsomt siver ud af hende.


Svar #16
15. november 2014 af ajsee123

Tak :)

   


Brugbart svar (1)

Svar #17
15. november 2014 af betaa

hold da op - du er da godt nok god til at beskrive! 


Svar #18
15. november 2014 af ajsee123

Betaa ej hvor er du sød mange tak! :))


Skriv et svar til: Er min stil god nok?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.