Kemi

Alkoholer

19. november 2014 af helenahansen1 - Niveau: B-niveau

Jeg skal til eksamen i kemi og et af mine eksamensspørgsmål omhandler alkoholer. I ét af underpunkterne bliver der spurgt til en redegørelse af alkoholers kemiske egenskaber. Nogen der kan hjælpe mig med, hvad dette spørgsmål indebærer? 

På forhånd tak for hjælpen! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2014 af Heptan

Det er et meget bredt spørgsmål, her er hvad jeg synes er vigtigst (:

Grundlæggende:

En alkohol indeholder en -OH gruppe, som sidder på en alifatisk gruppe (dvs. ikke en benzen!). Stofklassen kaldes alkohol, men der findes en anden stofklasse der indeholder -OH, nemlig stofklassen phenol (Ph-OH), som netop består af en aromatisk ring.

Alkoholers fysiske og kemiske egenskaber:

Alkoholer kan lave hydrogenbindinger, idet de både er hydrogenacceptorer og hydrogendonorer, og vi ser derfor at deres kogepunkter ligger højere end de tilsvarende alkaner.

Hydroxygruppen er polær, og bidrager til at gøre molekylet polært. Som tommelfingerregel tilsvarer 4 carbonatomer en hydroxygruppe, når man skal vurdere om et molekyle overordnet set er polært eller upolært.

Specielt ethanol er et godt opløsningsmiddel, som både kan opløse polære og upolære stoffer, pga. dens polære ende og den modsatte ende som er upolær.

Alkoholer er svagere syrer end vand, og derfor er deres korreponderende baser "super"stærke.

Alkoholers reaktioner:

Stofklassen alkoholer kan inddeles i forskellige grupper af forskellig reaktivitet: primære, sekundære og tertiære alkoholer. En primær alkohol er karakteriseret ved at hydroxygruppen sidder på et primært carbonatom, dvs. R-CH2-OH. En sekundær alkohol har en hydroxygruppe der sidder på et sekundært carbonatom, >CH-OH, osv. Reaktiviteten øges i rækkefølgen    3° > 2° >> 1°

Alkoholer kan oxideres forsigtigt til aldehyder, som igen kan oxideres forsigtigt til carboxylsyrer.

Desuden kan alkoholer kan dannes ved gæring af sukker, jf. reaktionen

C6H12O6 --> 2 C2H5OH + 2 CO2


Skriv et svar til: Alkoholer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.