Fysik

Inertimoment af sammensat tværsnit

01. december 2014 af rexden1 - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa, jeg sidder med en opgave hvor jeg skal bestemme inertimomentet af et sammensat tværsnit. Jeg har imidlertid svært ved at ramme facit.

Jeg skal vise at inertimomentet for det fulde tværsnit er 2439 / 13760 a^4 = 0.177 a^4, hvor jeg kun kan komme frem til. 0.18 a^4 

Jeg har vedhæftet opgaven, samt mine beregninger,

Jeg håber der er en der kan se hvor jeg fejler. Spørg endelig hvis det virker uforståeligt.

på forhånd tak.

Vedhæftet fil: Opgave.zip

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Dit resultat afviger omkring 2,5% fra facit. Bemærk at facit er angivet ved 0,177. . .

Disse statikere snyder med / tilnærmer deres resultater, fx når de beregner inertimomenter: De tegner en stiplet linie midt gennem fladerne i en I-profil, og antager at hele tværsnitsarealet ligger placeret netop på denne stiplede linie.  Altså de integrerer ikke inertimomentet nøjagtigt ud, iflg. definitionen:

I = ∫ r2 dA             ( husker jeg rigtigt ? )

Jeg har ikke gransket dine beregninger, men sådanne tilnærmelser ved en beregning, kan vel sagtens forklare disse 2,5% afvigelse.

Svar #2
02. december 2014 af rexden1

Jeg er bekymret for mit resultat, i og med at jeg skal vise at jeg kan komme frem til den eksakte værdi,
 2439 / 13760 a^4. 
Ja det er korrekt at de måler fra centerlinje til centerlinje, og det har jeg også gjort - og derfor burde jeg mene at jeg kan komme frem til 2439 / 13760 a^4. 

Jeg mistænker lidt at de er gangpladen som er problemet, jeg kan bare ikke se hvordan.

Har du lyst / mulighed for at gå beregninger igennem ? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. december 2014 af hesch (Slettet)

#2:  Jeg er ikke statiker, men skrev #1, fordi jeg tidligere er stødt ind i netop disse centerlinier, der gav mig et lidt afvigende resultat fra facit. Så det vil jeg nødigt.

Hav tålmodighed, vent.

Skriv et svar til: Inertimoment af sammensat tværsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.