Kemi

Oxidation af alkoholer

02. december 2014 af anonymmer (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen,

jeg skal lave en aflevering om oxidation af alkoholer. Vi skulle oxidere fire alkoholer; ethanol, propan-1-ol, propan-2-ol og 2-methylpropan-2-ol vha. en sur opløsning af K2Cr2O(her må det være dichromat CrO72-, som oxiderer, ikke?) 

Mit problem er bare, at jeg ikke forstår hvad de skal oxideres til :( Jeg ved at ethanol og propan-1-ol skal oxideres til aldehyder, fordi de er primære alkoholer - men hvordan ser de ud? 

Det er det samme med propan-2-ol, bortset fra jeg ved det skal blive en keton :) 

Jeg har bare virkelig svært ved at skelne mellem aldehyder, carboxylsyrer og ketoner :( 

Herudover blev de også varme ved reaktionen?? Hvorfor gjorde det det?:) 

Tusind tak på forhånd!:) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2014 af mathon

Et aldehyd har en endestillet gruppe:
                                                               -CHO           -C = O
                                                                                          |
                                                                                          H

En primær alkohol har en endestillet gruppe:

-CH_2OH            H   
                                                                                              |       
                                                                                           - C - OH
                                                                                              |
                                                                                             H
En sekundær alkohol, hvo OH-gruppen
ikke er endestillet:          
                                                                 -CO-               O
                                                                                             ||
                                                                                           - C -

Brugbart svar (0)

Svar #2

-CH_2OH    oxideres først til   -CHO   og dernæst til   -COOH

-CHOH-          oxideres til   -CO-   og kan ikke oxideres yderlige uden, at carbonkæden sprænges.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Oxidationen er exoterm.

Svar #4
07. december 2014 af anonymmer (Slettet)

Ok, mange tak! :-) 

Skriv et svar til: Oxidation af alkoholer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.