Matematik
Hvordan regnes sådan en brøk ud?
Halløjsa, jeg stødte på denne her brøk og jeg undrer mig over hvordan den skal regnes ud, da man skulle forkorte brøken. Det er ikke en opgave jeg har fået for, men vil stadig gerne vide hvordan man skal gå til sådan en brøk.

Svar #3
02. december 2014 af Slashdash (Slettet)
#2Forkort også med 2 .
Kan du forklare, hvad du gør? Har som sagt ikke set sådan nogle brøker før.
Svar #4
02. december 2014 af Andersen11 (Slettet)
Man forkorter med en faktor, der er fælles for tæller og nævner. I den viste brøk er 2(x-1) en faktor i både tæller og nævner, så den kan forkortes væk

6(x-1)/(2(x-1)(x+1)) = 3/(x+1) , x ≠ 1 .
Svar #5
02. december 2014 af mathon
3·2(x-1)
---------------- forkort med 2(x-1) x ≠ ±1
2(x-1)(x+1)
3
------- x ≠ -1
x+1
Svar #6
02. december 2014 af Slashdash (Slettet)
#4#3
Man forkorter med en faktor, der er fælles for tæller og nævner. I den viste brøk er 2(x-1) en faktor i både tæller og nævner, så den kan forkortes væk
6(x-1)/(2(x-1)(x+1)) = 3/(x+1) , x ≠ 1 .
#53·2(x-1)
---------------- forkort med 2(x-1) x ≠ ±1
2(x-1)(x+1)
3
------- x ≠ -1
x+1
Takker forstår det nu :)
Svar #7
Forbeholdet for den sidste brøk skal være x ≠ 1 , idet forkortningen kun er gyldig for x ≠ 1 .
Svar #8
02. december 2014 af mathon
I første brøk er forbeholdet x ≠ ±1
Forbeholdet for den forkortede brøk er stadig x ≠ ±1
#7 er vrøvl.
Jeg har en fejl i #5
Svar #9
Brøken 6(x-1)/(2(x-1)(x+1)) er kun defineret for x ≠ 1 og x ≠ -1 , hvilket jo fremgår af selve udtrykket. Den forkortede brøk er kun lig med den oprindelige brøk med de samme to forbehold, men da forbeholdet x ≠ 1 ikke kan aflæses af den forkortede brøks udtryk, er det imperativt at angive dette forbehold x ≠ 1 ved den forkortede brøk.
#7 er ikke vrøvl.
Skriv et svar til: Hvordan regnes sådan en brøk ud?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.