Kemi
ækvivalenspunkt
Jeg har nogle problemer med en opgave. Jeg håber virkelig, at der er nogle, som kan hjælpe, for er gået helt i stå.. På forhånd tak!
Det oplyses, at 0,1 M H3PO4
0,1 M NaOH
Der pipetteres 10 mL H3PO4 og tilsættes demineraliseret vand op til 100mL. Og der gennemføres en potentiometrisk syre-base titrering med 0,1 M NaOH
I et andet bægerglas pipetteres 150mL cola. Og der gennemføres en potentiometrisk syre-base titrering med 0,1 M NaOH
se vedhæftte
Svar #1
09. december 2014 af frkfrønsen (Slettet)
jeg har lavet de to grafer, men er gået i stå ved hvordan er finder pH og, hvorfor en kemiker forventer, at der ikke er forskel i spg. 2
Svar #2
09. december 2014 af Heptan
Der er phosphorsyre i cola, så titreringskurverne burde give de samme oplysninger for ren phosphorsyre som for cola.
Er det det du mener?
Svar #3
Ja, men det gør den ikke.
pH-værdierne ved ækvivalenspunkterne for colaer er højere end ved ren phosphor, hvad kan det skyldes?
Svar #5
Burde pH så ikke være lavere i colaen, eller er jeg helt galt på den? :)
Svar #6
Under fejlkilder bliver jeg spurgt om, hvor pKs-værdierne ikke stemmer med tabelværdierne? er det pga. andre syrer
Svar #9
Hvad kan årsagen være til at den bestemte masse af phosphor syre i passer med den faktiske?
Den målte værdi er 784mg/L mens cola i følge positivlisten må indeholde 625mg H3PO4 pr. 100 mL?
Skriv et svar til: ækvivalenspunkt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.