Kemi
SRP!!! Need help
Hejsa jeg har skulle lave forsøget Landolts reaktion til min SRP, da jeg har om kemisk reaktionshastighed.
Jeg er nået til det punkt hvor jeg skal opskrive de mulige hastighedsudtryk ud fra min reaktion:
2 IO3- (aq) + 5 HSO3- (aq) à I2 (aq) + 5 SO42- (aq) + 3H+ (aq) + H2O
men jeg skal først finde de enkelte der elementarreaktioner der finder sted under den overordnet reaktion. nogle der kan hjælpe med dette?? Please
Svar #2
10. december 2014 af OliverGlue (Slettet)

De støkiometriske koefficienter i 3. reaktion er ganget med 2, da summen af reaktionerne derved giver den nævnte reaktion. I øvrigt kan du finde super meget litteratur på nettet om denne reaktion.
Svar #3
10. december 2014 af meaidi (Slettet)
mange tak for det.
er det så rigtigt at den langsomste reaktion er den første af de tre? og derfor er hastighedsbestemmende?
Svar #4
10. december 2014 af meaidi (Slettet)
hvordan kan man forklarer hvad der sker i de forskellige reaktioner
Svar #5
10. december 2014 af Heptan
Ja, det er korrekt
An alternative protocol uses a solution of iodate ion (for instance potassium iodate) to which an acidified solution (again with sulfuric acid) of sodium bisulfite is added.
In this protocol, iodide ion is generated by the following slow reaction between the iodate and bisulfite:
IO3− + 3 HSO3− → I− + 3 HSO4−
This is the rate determining step. The iodate in excess will oxidize the iodide generated above to form iodine:
IO3− + 5 I− + 6 H+ → 3 I2 + 3 H2O
However, the iodine is reduced immediately back to iodide by the bisulfite:
I2 + HSO3− + H2O → 2 I− + HSO4− + 2 H+
When the bisulfite is fully consumed, the iodine will survive (i.e., no reduction by the bisulfite) to form the dark blue complex with starch.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iodine_clock_reaction#Iodate_variation
Svar #6
11. december 2014 af meaidi (Slettet)
tak for det.
jeg skal udfra den langsomste reaktion som jeg ved hvad er, finde de mulige hastighedsudtryk og bestem deres løsning vha. differentialligninger.
kan jeg få hjælp i det
Skriv et svar til: SRP!!! Need help
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.