Fysik
Impuls hjælp (SRP)
Hej kloge mennesker!
Jeg sidder med min SRP og har et meget grundlæggende, muligvis også dumt, spørgsmål. Jeg har om raketter, og i min fysikdel har jeg lavet et forsøg hvor jeg har skudt raketter med forskellig masse og med forskelligt tryk ind i en forceplate for at undersøge deres starthastighed. Jeg får i LoggerPro derpå en række grafer, hvor jeg er klar over jeg skal finde arealet under grafen som så er impulsen for raketten i formlen p = m*v
Mit spørgsmål til jer er så, om den fart jeg så finder når jeg nu kender impulsen og massen (v=p/m) er starthastigheden for raketten? Hvilken hastighed er det jeg finder? Jeg kunne evt. godt tænke mig noget hjælp til at finde noget teori der kan bakke op omkring mit resultat, tro mig, jeg har ledt. I kan se på mit billede min forsøgsopstilling, og se at raketten rammer forceplaten UMIDDELBART efter opsendelsen.
Jeg ville sætte stor pris på hurtig tilbagevenden.
Mvh. Mathias Krogh Pedersen
Svar #1
11. december 2014 af peter lind
Det kommer an på de præcise detaljer. Hvis det du har målt er i starten af afskydningen er det begyndelseshastigheden. Hvis du har målt på en længere strækning eller langt fra strtpunktet er det ikke begyndelseshastigheden. Hvis du har lavet regressionsanalyse på dine data, brde du kunne se impulsen og dermed hastigheden til et vilkårligt tidspunkt. Du skal lige være opmærksom på at massen af raketten ændrer sig under flyvningen
Svar #2
11. december 2014 af matkrom (Slettet)
Her er et eksempel på en graf
Svar #3
11. december 2014 af peter lind
Det du beregner ud fra den graf er impulsen til det tidspunkt hvor grafen slutter.
Skriv et svar til: Impuls hjælp (SRP)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.