Kemi

Salicylsyre

12. december 2014 af whyto (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med en delopgave, som lyder:

Beregn det teoretiske udbytte af salicylsyre.

Jeg har:

macetylsalicylsyre=1,459 g, hvilket er et procentvist udbytte på 97,3 %, hvoraf der (efter sugefiltrering) er kommet 3,482 g salicylsyre ved tilsætning af 2 M saltsyre (til pH=1).

Hvordan gør jeg det? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2014 af loser123 (Slettet)

Hvad er din start masse? du siger 1,459 g er 97,3%? du skal vide hvor meget stof du har til at starte med. Når du kender den, kan du hurtigt udregne stofmængden ud med n_acetylsalicylsyre=m/M. Herefter kan du bruge stofmængden til udregning af den teoretiske/optimale udbytte med samme formel, m=n_acetylsalicylsyre*M. Når du kender den teoretiske masse, udregner du udbyttet: (m_eksperimentielt/m_teoretisk)*100 % g så er du done.

Svar #2
12. december 2014 af whyto (Slettet)

Tusind tak, det giver jo god mening :-) Startmassen er 1,500 g.

Svar #3

Det var egentlig også det jeg havde gjort, men kunne ikke få resultatet til at passe:

nacetylsalicylsyre=0,00833 mol

msalicylsyre(forventet)=1,14998 g

Dette giver mig et udbytte på 302,8 %, og det kan simpelthen ikke være rigtigt.

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. december 2014 af loser123 (Slettet)

Nej, det har du ret i. Hvis det er ud fra et eksperimentielt arbejde du har udført, skyldes det at produktet ikke er rent nok. Udbytter kan hurtigt blive skæve, jeg kan ikke ellers umiddelbart se hvad der er galt, desværre.

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2014 af Heptan

Har du lavet salicylsyre eller acetylsalicylsyre??

Og er du startet med 1,500 g eller 1,459 g ??

Svar #6

Jeg har i en tidligere øvelse fremstillet acetylsalicylsyren, og dette er så en ud af flere renhedstests.

Den går kort fortalt ud på, at jeg har lavet en forsæbning af 1,500 g "hjemmefremstillet" acetylsalicylsyre, henstillet med 25,0 mL 1 M natriumhydroxid. Jeg har bestemt overskuddet af hydroxid, ved at titrere med 1 M saltsyre, og har derefter beregnet massen af acetylsalicylsyre (massen af stoffet var 1,459 g ud af de afvejede 1,500 g, hvilket svarer til en udbytteprocent på 97,3 %)

Efterfølgende har jeg tilsat 2 M saltsyre indtil pH=1, hvorved salicylationerne er blevet omdannet til salicylsyre, som så fælder ud. Her har jeg sugefiltreret, tørret og afvejet massen af den udfældede salicylsyre (her var 3,482 g)

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. december 2014 af Heptan

Ahhhh, nu giver det mening!

Det er dog lidt af et mysterie, hvorfor du har fået så meget salicylsyre efter at have tørret det (har du tørret det et døgns tid eller bare nogle minutter?).

Det lyder næsten som om du har glemt en magnet el. lign. i sugefiltret, det har man da hørt før :P

Svar #8
13. december 2014 af whyto (Slettet)

Det fik godt nok lov til at stå hele natten, og været meget omhyggelig med mine vejninger, så tvivler på det er det - ingen magneter og heller ingen rester af væske ;-) Men kan godt se jeg ikke kommer videre så, det er en gåde hvordan jeg kan få et udbytte på over 300 %! Tak for hjælpen :-)

Svar #9
13. december 2014 af whyto (Slettet)

Forresten så tænkte jeg på, om I kan fortælle mig, om opblanding med kaliumbromid har nogen indvirkning på udseendet af et IR-spektrum?

Brugbart svar (0)

Svar #10
14. december 2014 af Heptan

Er det det du har puttet i? :P

Det kommer jo an på solventet, men hvis kaliumbromid dissocierer, kan det jo ikke lave nogle vibrationer :)

Svar #11
15. december 2014 af whyto (Slettet)

Haha, det har jeg dog ikke ;-)
Sidder med SRP, og skulle sammenligne et IR-spektrum af mit fremstillede produkt med et 'rigtigt' spektrum for acetylsalicylsyre. Den anden IR-analyse var ret gammel, og derfor var stoffet blandet med kaliumbromid, hvilket ikke var tilfældet med mit (de nye apparater er jo super smarte!), så skulle lige høre om det overhovedet havde noget at sige :-D

Skriv et svar til: Salicylsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.