Latin

Statistik: Når tætheden følger søjlediagrammerne

12. december 2014 af JanMora (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder lidt og leger med R, og prøver at få en mere intuitiv forståelse af tæthedsfunktioner og fordelinger på egen hånd.

Jeg har fundet forskellige data på nettet, og prøver at undersøge hvilken fordeling de data kan beskrives ved. Så antag, at jeg tester om mine data fx er normalfordelte. Så gør jeg det, at jeg i R (statistikprogrammet) indtegner et histogram med mine data. Så kan jeg også indtegne tæthedsfunktionen for en normalfordeling fordelt med parametre mu og sigma, som svarer til dem jeg har beregnet for mine data.

Så er det her jeg kommer i tvivl: hvad forventer man at se, når man indtegner tæthed og søjlediagram i samme plot? Jeg ved jo godt at tæthedsfunktioner for normalfordelingen er klokkeformet, eller at de er lidt skæve til højre for X2-fordelingen, osv.... det behøver jeg jo ikke et plot for at vide?

Forholder det sig sådan, at hvis tæthedsfunktionen nogenlunde omkranser søjlediagrammet, så ER det realistisk, at dataerne er normalfordelte, og hvis tætheden slet ikke omringer søjlediagrammet, så er det IKKE realistisk at tro, at dataene er normalfordelte?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2014 af Wily (Slettet)

#0

Forholder det sig sådan, at hvis tæthedsfunktionen nogenlunde omkranser søjlediagrammet, så ER det realistisk, at dataerne er normalfordelte, og hvis tætheden slet ikke omringer søjlediagrammet, så er det IKKE realistisk at tro, at dataene er normalfordelte?

Ja - hvis altså dit datasæt ikke er alt for lille. Du kan evt. prøve at simulere nogle normalfordelte data i R med rnorm og se hvordan det vil se ud.


Skriv et svar til: Statistik: Når tætheden følger søjlediagrammerne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.