Matematik

OLS Regression hvor "missing values replaced with the mean" - fortolkning

12. december 2014 af Mia81 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan fortolker man regression koefficienter, hvor manglende værdier er erstartet med middelværdi? Jeg har vedhæftet et word dokument med begge regressioner (med og uden manglende værdier). I den, uden manglende værdier, ved jeg godt, hvilke effekter koefficienterne har. Men ved ikke helt hvad koefficienterne og de respektive p-værdier siger i den anden, med manglende værdier.

Skal, feks. "female" koefficienten = 1.53, fortolkes for sig som forskellen mellem female og male, eller skal koefficienten for "female" og "miss_female" lægges sammen/trakkes fra for at udtale sig om female/male forskellen? (female=1, er dummy variabel). Jeg kan se, at beta for "female" i OLS er højere end i OLS_nonmiss, så "female_miss" stjæler lidt af effekten, men beta for "female_miss" er betydelig højere, fordi den er erstatet med middelværdien, men "female" og "female_miss" er jo den samme variabel, blot i 2 forskellige stikprøver. Men når de 2 stikprøver er i samme regression, hvad er effekten af "female" på y, (som er sygfravær-dage)? 

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Skriv et svar til: OLS Regression hvor "missing values replaced with the mean" - fortolkning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.