Studievejledning
RUC samfundsvidenskabelige linje
Hej! Har tænkt længe over hvad jeg vil læse her efter 3g, og jeg har kigget lidt rundt og fundet den samfundsvidenskabelige linje i RUC, er bare i tvivl om jeg kan bruge det til det jeg gerne vil. Vil det være muligt at tage en kandidat i Statskundskab hvis jeg har haft den samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse?
Svar #1
28. december 2014 af MaibritG
Du kan i hvert fald ikke gøre det direkte. Sakset fra KU:
Direkte adgang - har du en direkte adgangsgivende bacheloruddannelse?
Hvis du har en af nedenstående uddannelser, opfylder du alle adgangskrav og har direkte adgang til at søge optagelse på dansk.
[...]
Bestået eller forventet bestået bacheloruddannelse i statskundskab fra Københavns Universitet (retskravsbachelor*)
Bestået eller forventet bestået bacheloruddannelse i statskundskab fra Aarhus Universitet
Bestået eller forventet bestået bacheloruddannelse i statskundskab fra Syddansk Universitet
Det betyder, at du skal lave en ansøgning, som bliver vurderet. På KU er der følgende adgangskrav:
Bestået eller forventet bestået bacheloruddannelse i Political Science, svarende til 180 ECTS indeholdende: Minimum 90 ECTS politologiske fag, som skal være indførende generelle bachelorkurser:
Minimum 10 ECTS indenfor området 'international politik' (Realisme, Liberalisme, Konstruktivisme)
Minimum 10 ECTS indenfor området 'statskundskab' (Offentlig politik, Komparativ politik)
Minimum 10 ECTS indenfor området 'forvaltning' (Organisationsteori, National forvaltning, International forvaltning)
Minimum 15 ECTS samfundsvidenskabelige metodefag med fokus på metode som redskab (kvalitativ metode, kvantativ metode).
Minimum 10 ECTS sociologiske fag med fokus på sociologisk teorihistorie
Mindst 10 ECTS indenfor området "økonomi"(Mikroøkonomi, Makroøkonomi).
Danskkundskaber svarende til dansk på A-niveau på danske gymnasiale uddannelser.
Engelskkundskaber svarende til engelsk på B-niveau på danske gymnasiale uddannelser.
Mit bud er, at RUCs samfundsvidenskabelige bacheloruddannelse ikke kan honorere disse krav - og at det højst sandsynligt også vil gøre sig gældende på Syddansk Universitet og Aarhus Universitet.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #2
04. januar 2015 af Cherrie (Slettet)
Hmmm surt, men tak for svaret :) Men hvilke kandidat udd. vil jeg kunne læse hvis jeg tager den samfundsvidenskabelige bacehloruddanelse? Forstår ikke helt hvordan jeg kan se hvilke døre den her bachelor åbner.
Svar #3
05. januar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)
Hej,
om ikke andet, så må der være noget i RUCs kursuskatalog der kan læses efterfølgende. Har du spurgt studievejledningen på RUC om hvilke muligheder der er?
Som jeg ser det, så er RUCs uddannelser lidt specielt tilrettelagt, så det er vanskeligt at "komme videre" på en anden uddannelsesinstitution end RUC. Hvis ikke RUCs specielle uddannelsesstil er noget du bevist har tilvalgt, så vil jeg anbefale dig at se på den andre uddannelsestilbud der findes i DK. Engang var AUC (nu AAU) noget i retning af RUC. Gruppearbejde, fælles førsteår mv. Har du overvejet det??
Hilsen Lars
Svar #4
05. januar 2015 af MaibritG
Og hvis du virkelig brænder for at læse Statskundskab hvorfor så ikke læse det som bachelor på KU, AU, AAU eller SDU, der giver direkte adgang til kandidaten.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #5
06. januar 2015 af Cherrie (Slettet)
Har desværre kun et snit på 8,5 så det rækker ikke helt til at tage en bachelor i statskundskab
Svar #6
07. januar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)
Sikker?
Prøv at gøre en ekstra indsats, for kvotienterne i år lå på:
Københavns Universitet Kvote 1: 10,7, Standby: 9,9
Syddansk Universitet Kvote 1: 8,5, Standby: 7,0
Aarhus Universitet Kvote 1: 9,2, Standby: Alle optaget
Så med et snit på 8,5, ville du måske være kommet direkte ind på SDU, og helt sikkert på standby på AU og SDU.
Husk at en optagelse på standby enten giver optagelse i samme år fordi at nogen enten melder afbud (dvs. kort varsel inden start) eller garanteret optagelse året efter (husk at søge igen).
Hilsen Lars
Skriv et svar til: RUC samfundsvidenskabelige linje
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.