Matematik

Potentialfunktionen V(R) for et to atomrigt molekyle. Grænseværdi.

02. januar 2015 af jan12344 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde grænseværdien i spg a. (se vedhæftningen.) Jeg går udefra at første del af spg a, bare er at sætte R i funtionen til RE, og derved giver den nul. Men jeg kan ikke få maple til at regne anden del, og jeg kan ikke få det til at stemme i hånden. Jeg skal gøre begge dele. (både i maple og i hånden.)

Vedhæftet fil: studieportalen.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. januar 2015 af Jerslev (Slettet)

#0: Jeg kan ikke være behjælpelig med Maple-delen.

Men sætter du R = inf vil eksponentialfunktionen gå i nul (exp(-inf) = 0), hvorfor potentialet bliver lig dissocieringsenergien. Det giver også fysisk mening.

Svar #2
02. januar 2015 af jan12344 (Slettet)

#1. hej. Kan du uddybe hvad inf er. Selve opgaven skal løses med matematikse begreber man har i matinto, på ku. Jeg kan ikke se hvor inf kommer fra, i selve opgaven, og heller ikke haft om det i fysik. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. januar 2015 af Jerslev (Slettet)

#2: inf er en engelsk forkortelse for infinite, der betyder uendelig.

Du skal bestemme grænseværdien af exp(-R) for R gående mod uendelig. Med din viden om eksponentialfunktionen fås, at den grænseværdi er nul.

Hvis du ikke har arbejdet med molekylfysik kan du blot se bort fra det fysiske argument. :)

Svar #4
02. januar 2015 af jan12344 (Slettet)

Tak. Det giver menning nu,

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. januar 2015 af chokolokolo (Slettet)

Kan det passe, at værdien af funktionen er 0, når R=Re?

Svar #6
04. januar 2015 af jan12344 (Slettet)

Ja, 

Brugbart svar (0)

Svar #7

Ok tak. Hvordan kan jeg få maple til at regne det ud? Jeg får et mærkelig output, når jeg bare skriver udtrykket ind på maple. 

Svar #8

Definere funktionen med lille r istedet for store R. ( den misforstår store R som værende det reelle tals symbol.).Husk også at skrive Re som RE. 

Efterfølgende skriv:  V(RE) 

Brugbart svar (0)

Svar #9

Okay tusind tak!

Brugbart svar (0)

Svar #10

Hvad med grænseværdien? Den kan jeg heller ikke få maple til at regne ud?

Svar #11

Ja, det havde jeg også problemer med. Men jeg går udefra man må omskrive lidt på formlen. Jeg har skrevet. (se vedhæft.)

Vedhæftet fil:grænseværdi..PNG

Brugbart svar (0)

Svar #12

Super! Mange tak. 

Har jeg defineret min funktion rigtigt nu? Synes stadig at maple ikke vil samarbejde når jeg regner V(RE) (se vedhæftet)

Vedhæftet fil:Uden navn.png

Svar #13

Prøv at sætte gange tegn mellem dine parenteser. Jeg har defineret min funktion i worksheet mode istedet for textmode. Hvis du bruger textmode, skift til worksheet. Her virker det. Ellers prøv restart. 

Vedhæftet fil:funktion..PNG

Brugbart svar (0)

Svar #14

Tusind tak!! Nu virker det!

Skriv et svar til: Potentialfunktionen V(R) for et to atomrigt molekyle. Grænseværdi.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.