Matematik
Vektor regning
Jeg er i gang med en aflevering omkring vektor regning, men jeg er på helt bar bund når det kommer til vektorregning, er der nogen som kan hjælpe mig med følgende opgaver?
ALLE INPUTS BLIVER VIRKELIG VÆRDSAT.
Opgave 1:
Givet to vektorer. I en af vektorene er der er en variabel. Skal bestemme variablen, så de er ortogonale = Prikproduktet skal være 0.
- a1b1+a2b2=0
Opgave 5: Givet to vektorer, igen er der en variabel. Den skal bestemmes, så de er paralelle. Determinanten skal være 0.
- a1b2-a2b1=0
Opgave 6:
Givet vektor og punkt, skal lave en parameterfremstilling.
Opgave 9: Skal bestemme arealet to vektorer udspænder.
|A|=a1b2-a2b1
Opgave 10: skal bestemme en tangent for en cirkel i et punkt. Finder normalvektor, obstiller linjens ligning
- a(x-x0)+b(y-y0)=0
Opgave 12: Skal bestemme skæringspunkterne for en jungle og en cirkel. Først skal du opstille ligning for cirklen og ligning. Dernæst indsætte det ene udtryk i det andet.
Så får du en andengradsligning, og den løser du.
Opgave 13: Givet en parameterfremstilling. Skal nu bestemme en ligning som går igennem et punkt og er vinkelret på en anden linje.
Den anden linjes ligning er givet, hermed kan man opstille en retningvektor. Så kan man opstille linjens ligning:
- a1(x-x0)+a2(y-y0)=0
Svar #1
05. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Opg 1 og Opg 5: der er allerede vink til opgaverne.
Opg 6. Parameterfremstilling for hvad? Måske for den rette linie gennem punktet med vektoren som retningsvektor?
Opg 9. Benyt udtrykket, der er vedlagt.
Opg 10. Indsæt i ligningen.
Opg 12. Hvad er dit problem her? Følg vinkene i opgaven.
Opg 13. Retningsvektoren for den givne linie er normalvektor for den søgte linie.
Svar #2
05. januar 2015 af zlythian (Slettet)
Sætter pris på dit svar Andersen, men jeg forstår stadigvæk ikke hvordan man skal gøre, jeg har nemlig været en del fraværende under dette emne i matematik, pga. min sygdom så jeg har misset en rigtig stor del af emne omkring vektor regning..
Svar #3
Så må du jo arbejde ekstra hårdt for at indhente det forsømte.
Hvad forstår du ikke ved opgaverne og de forklaringer, der allerede er givet i din opgavetekst?
Du bliver nødt til at sætte dig grundigt ind i teorien, før du går i gang med opgaverne til teorien.
Svar #4
05. januar 2015 af zlythian (Slettet)
Jeg ved godt hvad det er, og hvad det har til formål, men jeg kan virkelig ikke finde ud af at regne med vektorene, når det kommer til regneregler osv.
Svar #5
Regnereglerne er endda anført i vinkene til Opg 1 og Opg 5.
Svar #6
06. januar 2015 af zlythian (Slettet)
Ja, men jeg forstår stadigvæk ikke hvordan jeg skal gribe det an, jeg er på HELT bar bund...
Svar #7
06. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
I Opg 1) må du da så kunne finde ud af at indsætte vektorernes koordinater i skalarproduktet
a • b = a1·b1 + a2·b2
og så sætte det lig med 0 og løse ligningen i den variabel, der indgår i den ene vektor.
Svar #8
06. januar 2015 af Chrystine (Slettet)
Hvis du er helt på bar bund, og ikke forstår hvad du skal i opgave 1,
så gætter jeg på, at det må være a1, a2, b1 og b2, du ikke forstår betydningen af.
Den normale notation vil være, at du har en vektor a, som består af to (eller flere) tal a1 og a2.
Så hvis du fx har a = (2,5), så er a1 = 2 og a2 = 5.
Tilsvarende med vektor b.
Nu skal du sætte dine værdier ind i udtrykket -a1·b1 + a2 ·b2 = 0, og isolere variablen.
Hvis du er i tvivl, så skriv dine mellemregninger her, så er jeg ret sikker på,
at nogen vil kigge det igennem for dig.
Skriv et svar til: Vektor regning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.