Kemi

Acetylsalicylsyre

07. januar 2015 af sejr10 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogle der kan hjælpe mig med følgende spørgsmål: "Beregn stofmængde acetylsalicylsyre i det fremstilede produkt fra resultatet opnået ved titrering" ? hvad skal jeg her?

Vores praktiske udbytte er 5,53
Teoretiske udbytte: 6,52

Og vi startede med at  tilsætte 5,009 g salicylsyre 

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2015 af LeonhardEuler

Acetylsalicylsyre har molarmassen

M(C9H8O4) = 180,1574  g/mol

Du får et eksperimenelt udbytte på 5,53 gram, hvilket kan omregnes til stofmængden ved brug af molarmassen

n(C9H8O4) = 5,53 g/180,1574  g/mol ≈ 0,03 mol

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. januar 2015 af OliverGlue (Slettet)

Du har ikke oplyst noget om titrering?

Du har antaget udbyttet er 100% acetylsalicylsyre?

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. januar 2015 af LeonhardEuler

#2 : Hvad mener du? Opretteren af indlægget informerer, at hun ved et titreringseksperiment fandt massen af acetylsalicylsyre til 5,53 gram. Nu bliver hun formentligt spurgt om hvad stofmængden af  5,53  gram acetylsalicylsyre er.

EDIT : Ja. Det er vi nødt til at gøre, hvis vi ikke bliver yderligere informeret om forsøgets og produktets beståen. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. januar 2015 af Heptan

#2 Der står da hvad udbyttet er? 5,53 g ud af 6,52 g. Det svarer til et udbytte på 85 %.

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. januar 2015 af LeonhardEuler

#4: Jeg forstod #2's spørgsmål anderledes. Han spurgte vel til om det praktiske udbytte var 100% bestående af det ønskede produkt.

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. januar 2015 af Heptan

#5 Nåårh, jo så har I ret i at man bliver nødt til at antage det. Resten må trådstarter så stå for, det oplyses jo ikke hvad resultatet af titreranalysen er.

85 % er også ret meget, jeg fik 64 % da vi lavede det (og der var en der fuckede op, så det er elendigt).

Skriv et svar til: Acetylsalicylsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.