Kemi
stofmængdeberegning
Hrj, jeg har et spørgsmål. Jeg har levet et forsøg omkring opløselighed, hvor jeg har fået sølvsulfat og kobber til at reagerer sammen, hvor produkterne sølv og kobber(II)sulfat bliver danner, altså:
Cu(s) + 2Ag+ --> Cu2+ + 2Ag
Kobbers masse til at starte med; mstart = 1,945 g. Efter reaktionen er den: mslut = 1,735g.
Jeg skal løse følgende spørgsmål:
Beregn stofmængden af opløst sølv, idet vi antager, at alle sølvionerne i opløsningen er reageret med kobber. Hvordan løser jeg denne opgave?
Svar #1
10. januar 2015 af Heptan
Beregn stofmængden af kobber, der er blevet oxideret. Kobber og sølv(I) reagerer i forholdet 1:2, så der er reduceret den dobbelte stofmængde sølv(I) som der er forbrugt kobber.
Svar #4
11. januar 2015 af Sneharusha (Slettet)
Okay, skal jeg sige
mreageret = mslut - mslut
nkobber(reageret)=mreageret/Mkobber
nsølv=2·nkobber(reageret)
Men i sprøgsmålet står der: idet vi antager, at alle sølvionerne i opløsningen er reageret med kobber.
Skal man så ikke bare sige nkobber = mstart /Mkobber
nsølv=2·nkobber
Hvilket er rigtigt?
Svar #5
11. januar 2015 af Heptan
Ja der står at alle sølvionerne er omdannet. Men der står ikke at kobber er reageret fuldstændigt; der er overskud af kobber, og derfor skal man beregne
mreageret = mstart - mslut
=> nsølv=2·nkobber(reageret)
Svar #6
Mange tak! Ved du hvad man skal gøre for at beregne opløseligheden af sølvdulfat?
Svar #7
11. januar 2015 af mathon
Når den molære opløselighed af Ag2SO4 kaldes s,
har du

![\left [Ag^+ \right ]^2\cdot \left [ S{O_{4}}^{2-} \right ]=(2s)^2\cdot s=K_{sp}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/WkypVRK3AvGIWvR6PJptNg==.gif)

med opløseligheden

ved 25°C: 
Svar #10
Tænkte også på er beregningerne ovenfor ikke opløselighedsproduktet og ikke opløseligheden
Svar #11
11. januar 2015 af Heptan
Det han beregner er opløseligheden. s er opløseligheden udtrykt ved en stofmængdekoncentration, og s * M er opløseligheden udtrykt ved en molalitet.
Skriv et svar til: stofmængdeberegning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.