Matematik
Bestem koordinater og Cirklens ligning
Goddag.
Jeg har lidt svært med denne opgave. For eksempel hvordan finder jeg koordinaterne til punkterne C, D og E? Og hvordan finder jeg værdierne til ligningen for cirklen? Er det via differentialregning?
Jeg håber en eller anden kan hjælpe mig, mange tak!
Mvh
Svar #1
11. januar 2015 af peter lind
Du kan finde nogle nyttige oplysninger om femkanter på http://en.wikipedia.org/wiki/Pentagon hvis du ikke har dem selv.
Se på trekant OAB. Det er en ligebenet trekant, hvor du kender vinklerne. og den ene side. Brug dette til at finde de manglende sider og højden. Dermed har du afstandene fra O til alle hjørner og alle sider. Ud fra vinklerne kan du så finde koordinaterne.
Svar #2
11. januar 2015 af napzter (Slettet)
Jeg har beregnet trekanten nu, men hvordan beregner jeg så koordinaterne? Er lidt blank her.. Skal jeg bruge vektorer?
Mange tak
Svar #3
C er den nemmest. Den ligger jo lodret over centrum, så dens x koordinat er 0. Y koordinaten er højden over centrum.
x koordinaten for D er længden af OD projekteret ned på den vandrette retning. y koordinaten er projektionen ind på den lodrette retning
Svar #4
Hvad mener du med at XD er længden af OD? Jeg mangler lige et par cm, og hvad er det dimensioneret til?
Svar #5
Hvad er XD ? Jeg har ikke noget sted skrevet at OD er bortset fra det indlysende at alle afstande fra centum til hjørnerne er ens
Svar #6
XD = x-værdien for punktet D.
Men ja, jeg kender afstanden OD, men D ligger jo ikke vandret med O, da der er vinkel på. Så hvordan håndtere jeg at den afstand jeg kender går skrå?
Jeg kan bare ikke lige se den desvære.
Svar #7
Se #3 x koordinaten for D er længden af OD projekteret ned på den vandrette retning. y koordinaten er projektionen ind på den lodrette retning
Svar #8
Shit. Undskyld mig, men jeg forstår det stadigvæk ikke. :-/
Kan du skære det ud i pap?
Svar #10
12. januar 2015 af peter lind
Forstil dig en x akse, der skæres af et skrå linjestykke. Gå for enden af linjestykke lodret ned til et punkt på x aksen. Projektionen er så stykket mellem x aksens skæringspunkt med linjestykket og punktet fundet ovenfor.
Svar #11
12. januar 2015 af napzter (Slettet)
Ærlig talt. Nu føler jeg mig virkelig dum.. Jeg kan virkelig ikke se den.. :(
Svar #12
12. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Opgaven kan løses ved at benytte vektorregning. Hver vinkel i den regulære femkant er v = (5-2)·180º/5 = 108º . Vektorerne AB, BC, CD, DE, og EA har alle længden d = 7 . og vektorernes retningsvinkel findes let af geometrien:
θ(AB) = 108º
θ(BC) = 108º - (90º-(108º-90º)) = 216º - 180º = 36º
θ(CD) = -θ(BC) = -36º
θ(DE) = 180º+(180º-108º) = 252º
θ(EA) = 180º
Man har så stedvektorerne, idet A er koordinatsystemets begyndelsespunkt,
AB = d·(cos(108º) , sin(108º))
AC = AB + BC = AB + d·(cos(36º) , sin(36º))
AD = AC + CD = AC + d·(cos(-36º) , sin(36º))
AE = AD + DE = AD + d·(cos(252º) , sin(252º))
Svar #14
12. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Koordinatsættet for punktet E findes jo umiddelbart af geometrien til
AE = [7 ; 0]
men fremgangsmåden i #12 fører til det samme resultat.
Svar #15
13. januar 2015 af napzter (Slettet)
Jeg forstå det stadiiiigvæk ikke. :-(
Shit.. Jeg har prøvet at regne dine udregninger ud, men det giver ikke mening.
Skriv et svar til: Bestem koordinater og Cirklens ligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.