Fysik

Gnidningskraft & overfladeareal

11. januar 2015 af ShadH - Niveau: B-niveau

Er der nogen der kunne give mig sammenhængen, eller forklare hvilken effekt overfladearealet har på gnidningkraft- og koefficienten? På mine data (fra et forsøg) kan jeg se at begge værdier er mere eller mindre blevet fordoblet fra vores halvklods' overfladeareal til vores helklods' overfladeareal.

Er der nogen måde man kan forklare det? Evt. fra noget teori eller en formel? Eller bør jeg bare forholde mig til mine data og give konklusionen: "Overfladearealet har en betydning for gnidningskraft- og koefficienten. I tilfælde af en helklods til en halvklods, hvilket er svarende til halvdelen af helklodsens overfladeareal, vil man se at værdierne bliver halveret."

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2015 af peter lind

Det er ikke rigtig. Gnidningskraften er uafhængig af arealet. Gnidningskraften er afhængig af gnidningskoefficient, som igen er afhængig af materialerne samt med hvor stor kraft de presses sammen med

Svar #2
11. januar 2015 af ShadH

Så må det virke til at der er gået noget galt i mine data? Det undrer mig stadig hvorfor det netop er halvdelen af alle værdierne når vi skifter helklodsen ud med halvklodsen.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Du har ikke beskrevet forsøget eller hvilken data du har målt. Når du  i stedet for en klods har to fordobler du jo også massen, og det kan godt have en indflydelse

Svar #4
11. januar 2015 af ShadH

Forsøget gik i alt sin enkelthed ud på at trække en klods, der hang fast til en kræftmåler, hen ad et træbræt, med en konstant hastighed. Dette gjorde vi flere gange hvor vi puttede lod på, som blev tungere og tungere.

Vi udskiftede vores hele træklods ud med en halv træklods og gentog forsøget (her tog vi kun 2 målinger, til gengæld).

Efter at havde indsamlet data skulle vi finde Fg. Vi tog middelværdien for de dynamiske målinger (som jo ikke er 100% konstant da det blev gjort med håndkraft) og fandt derefter vores statiske måling ved at undersøge grafens toppunkt.

Til sidst regnede vi os frem til FNormal og indsatte det ind i en graf sammen med Fg. I forbindelse med formlen: Fg = mhy * Fnormal kunne vi aflæse gnidningskoefficienten på vores graf (da der jo er proportionalitet). 

Min undren ligger i: Hvorfor blev værdierne for Fg halveret i forhold til den hele klods, da vi brugte den halve klods? Eks:
Helklods: 0.1975 Newton
Halvklods: 0.1382 Newton
...hvilket så resulterede i at gnidningskoefficienten ændrer sig fra helklods til halvklods (jeg har taget højde for vægt-ændringen).

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det er fordi normalkraften på klodsen bliver dobbelt så stor, når du har to klodser. Hvis du anbragte klodserne ovenpå hinanden, så arealet ikke blev ændret,  vil du også få dobbelt så stor en gnidningskraft

Svar #6
11. januar 2015 af ShadH

Men vi lagde dem ikke ovenpå hinanden. Vi havde en aflang (rektangel) klods. Dette kalder vi helklodsen. Den brugte vi i første forsøg.

I andet forsøg skar vi halvdelen af den aflange klods. Vi brugte kun den ene halvdel af de tog, og lagde den anden til siden.

Så i 1. forsøg har vi en anderledes vægt og overflade, mens vi i 2. forsøg, ligeledes, har en anderledes vægt og overflade.

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. januar 2015 af peter lind

Dermed kan du ikke skelne mellem om det er størrelsen af massen eller størelsen af overfladen som spiller en rolle

Skriv et svar til: Gnidningskraft & overfladeareal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.