Dansk
Litterær artikel: Uro I Forstæderne af Leif Panduro
Kære studieportalen. Jeg afstluttede 9. klasse med 12 i dansk. Jeg mener at jeg er kommet på dårlig fod med min dansklærer og derfor får dårlige karaktere. Der er flere i klassen som får dårlige karaktere fordi de ikke har ramt genren eller ikke har forstået opgaven korrekt. Dog får jeg gang på gang meget dårlige karaktere for bitte små småfejl. Det ville glæde mig meget at få en second opinion på denne opgave. Jeg går i 1.g :)
Svar #1
13. januar 2015 af Ganymedes
Hvordan definerer du "en dårlig karakter"? For det første er det helt almindeligt at gå et par trin ned i karakterskalaen, når man begynder på gymnasiet. Desuden forbinder vore dages danske skoleelever eksempelvis et 7-tal, som en negativ bedømmelse, selvom dette betragtes som værende over forventet.
Svar #2
18. januar 2015 af Thommymoi (Slettet)
Jeg fik 4 og nej jeg mener ikke at 7 er en dårlig karakter. Jeg tror du har misforstået en del her. Man falder som regel en karakter i det mundtlige når man starter i gymnasiet, da lærerne ikke kender/kan huske eleverne som folkeskolelærerne kunne. Dog mener jeg at jeg er blevet fejlbedømt i noget skriftligt, som intet har at gøre med om det er i gymnasiet eller i folkeskolen. Jeg har normalt ikke noget imod dårilge karaktere hvis min lære har en ordentlig begrundelse for dem.
Mvh
Svar #3
18. januar 2015 af Ganymedes
Det giver for mig absolut ingen mening, som du beskriver, at man ofte falder en karakter i muntligt, når man begynder i gymnasiet. Eftersom gymnasiet jo gerne skulle forestille at være et højere niveau end 9. klasse, hvorfor der burde være genrel kortvarig nedstigning. Men bevares - der er heller ikke mig, der går i gymnasiet.
Lige meget hvad så er der forskellige faktorer, der spiller ind på din nuværende karakter. Først og fremmest så er din kommatering nærmest fraværende gennem opgaven, og du anvender desuden også talesprog flere steder, som resulterer i flere meget knudret sætninger. For det andet bevæger du dig meget hurtigt gennem hele analysedelen. Du kommer hverken ind på nogen decideret miljøbeskrivelse, tema, emne, form og indhold. I øvrigt er din personkarakteristik meget lidt omfattende. Dit layout er kedeligt og din konklusion er slet ikke eksisterende. Din opbygning er genrel uklar.
Jeg mener dog, at karakteren fire er lige lovlig grov.
Skriv et svar til: Litterær artikel: Uro I Forstæderne af Leif Panduro
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.