Bioteknologi
Basepar og strukture
Jeg kan ikke gennemskue svaret på dette spørgsmål... jeg har vedhæftet figuren .. tak!
- Argumenter vha. figur 2 for, at den viste ændring af cytosins struktur kan medføre, at cytosin vil baseparre med adenin i setdet for guanin
Svar #1
13. januar 2015 af Heptan
Hvis du ser på de stiplede linjer, så betyder forskellen på C3 at cytosins ændrede form kan danne en hydrogenbinding med adenin. C4 på cytosin er desuden blevet en betydeligt god hydrogenacceptor, og kan derfor interagere med C4 på adenin. C4 er desuden blevet en dårlig hydrogendonor, og binder derfor ikke ligeså godt til guanin.
Svar #2
17. januar 2015 af kemifag (Slettet)
#1Hvis du ser på de stiplede linjer, så betyder forskellen på C3 at cytosins ændrede form kan danne en hydrogenbinding med adenin. C4 på cytosin er desuden blevet en betydeligt god hydrogenacceptor, og kan derfor interagere med C4 på adenin. C4 er desuden blevet en dårlig hydrogendonor, og binder derfor ikke ligeså godt til guanin.
hvorfor kommer C4 i spil, når ændringen sker i C3 på cytosin?
Svar #3
17. januar 2015 af Heptan
#1Hvis du ser på de stiplede linjer, så betyder forskellen på C3 at cytosins ændrede form kan danne en hydrogenbinding med adenin. C4 på cytosin er desuden blevet en betydeligt god hydrogenacceptor, og kan derfor interagere med C6 på adenin. C4 er desuden blevet en dårlig hydrogendonor, og binder derfor ikke ligeså godt til guanin.
Det var forresten noget sludder at bruge notationen C#, men jeg håber du forstod hvad jeg mente.
Ændringen sker både på 3- og 4-positionen. 3-positionen er protoneret i den ændrede cytosin, og aminen der sidder på C4 er deprotoneret (det var jeg mente, men ikke skrev).
Svar #4
04. marts 2015 af Anar2 (Slettet)
Er der ikke en der kan forklare figuren.
Jeg sidder med den og jeg kan godt se at ændringen er sket i c3 og c4, men hvordan medfører det at cytosin vil baseparre sig med adenin i stedet for guanin
Håber nogen kan forklare
Svar #5
04. marts 2015 af Heptan
Hvis du ser på de stiplede linjer, så betyder forskellen på 3-positionen at cytosins ændrede form kan danne en hydrogenbinding med adenin. Nitrogengruppen i 4-positionen på cytosin er desuden blevet en betydeligt god hydrogenacceptor, og kan derfor interagere med 6-positionen på adenin. Nitrogengruppen i 4-positionen er desuden blevet en dårlig hydrogendonor, og binder derfor ikke ligeså godt til guanin.
Svar #7
04. marts 2015 af Anar2 (Slettet)
Desuden står der, at man skal forklar hvorfor ændringen af cytosins struktur kan føre til udvikling af en genetisk sygdom for NF1.
Jeg tænker at når der sker en ændring i baseparrene, så er der tale om en punktmutation hvilket medføre til genetisk sygdom?
Er det korrekt eller er der en anden forklaring
Skriv et svar til: Basepar og strukture
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.