Fysik

lufttomt rum?

18. januar 2015 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

spørgsmålet er

I Aristoteles' forklaring til kanonkuglens bane på figur 6.1.3 indgår en kraft fra luften på kuglen. Vore dages forklaring på kanonkuglens faktiske bevægelse bygger på tyngdekraften. Forestil dig, at en kanonkugle affyres ved jordoverfladen i et lufttomt rum. Vil der være nogen tyngdekraft i denne situation? Hvordan bliver banekurven?

Jeg tænker der vil være en tyngdekraft uanset hvad. men banekurven ved jeg ikke..

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Kanonkuglens affyring i lufttomt rum, er jo "det skrå kast" uden luftmodstand. Banekurven bliver en kasteparabel.

Der findes masser af tråde om dette her på SP. Søg evt. efter dem i feltet øverst.

Svar #2
18. januar 2015 af Ellapigen (Slettet)

det har vi bare ikke haft noget om endnu, så jeg er ikke helt med..

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. januar 2015 af anonym000

Kom med en koncis forklaring på dit problem. Være bevidst om det du ikke forstår, det vil effektivere din studielæsning plus det vil blive nemmere for os at hjælpe dig.

- - -

...............

Svar #4

jeg forstår ikke helt hvordan banekurven vil se ud.. da jeg ikke har haft om det skrå kast. Endvidere har jeg heller ikke nogen god forklaring på om tyngdekraften er til stede i et lufttomt rum.. (mit bud: vi befinder os på jorden, så tyngdekraften er til stede som en fjernkræft)

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Hvis man befinder sig nær Jordens overflade i afstande fra overfladen der er meget små i forhold til Jordens radius, er der en (konstant) tyngdeacceleration uanset om man befinder sig i et lufttomt rum eller ej. Det er Jordens masse, der giver anledning til tyngdeaccelerationen, ikke luften i atmosfæren.

Svar #6

mange tak, det giver mening.. men banekurven er jeg stadig i tvivl om.. jeg kan ikke rigtig forestille mig det..

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Banekurven er en parabel. Indfører man et koordinatsystem med vandret x-akse og lodret y-akse, er der bevægelse med konstant hastighed i x-aksens retning og konstant acceleration i y-aksens retning.

Brugbart svar (0)

Svar #8
18. januar 2015 af anonym000

Ad #4

Hvis du ikke kan forestille dig hvordan banekurven vil se ud er det helt OK. Hvis i ikke er blevet undervist i "Det skrå kast" så har i ikke de nødvendige forudsætninger for at besvare spørgsmålet. Det gør altså ikke noget, hvis i ikke kan svare på spørgsmålet.

Tyngdenkraften er tilstede. Lufttomt betyder bare at der ikke er noget luft. Månen har praktisk set ingen atmosfære; der er altså lufttomt på overfladen. Men der er jo stadigvæk en tyngdekraft tilstede på månens overflade, selvom der er lufttomt.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #9
19. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

Du kan få et godt billede af banekurven ved at sende en vandstråle skråt opad. Den vil så følge en kasteparabel.

Skriv et svar til: lufttomt rum?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.