Matematik
Normalfordelingen for μ
Vi har en given normalfordeling. X ~ N(μ,σ)
Hvis man nu laver rigtig mange forsøg af samme slags, og får hver gang, får vi en ny middelværdi,
da antager man, at μ er normalt fordelt med: σ(μ) ~ N(μ,(σ/√n))
Hvor kan jeg finde dette bevis? Jeg har søgt og søgt, men jeg kan ikke finde beviset.
Eller er det blot et postulat som der står i min matematik bog?
Svar #1
23. januar 2015 af Keal (Slettet)
Hvad mener du med σ(μ)? Middelværdien er i øvrigt ikke stokastisk og følger derfor ikke nogen fordeling.
Mon ikke du mener at for n indbyrdes uafhængige normalfordelte variable X1,X2,...,Xn alle med middelværdi μ og spredning σ, altså Xi~N(μ,σ), der vil gennemsnittet af de stokastiske variable Y også være normalfordelt med Y~N(μ,σ/√n) ?
Svar #2
23. januar 2015 af Stats
Okey.... Fandt lidt. Men det hedder åbenbart "standard fejlen på middelværdi", eller engelsk "standard error of mean".
Det jeg mener er: At hvis du laver n stikprøver, der indbyrdes er uafhængige, og du får eksempelvis i den første μ1. Da kan du ud fra en normalfordeling N(μ,(σ/√n)), se hvordan middelværdien vil fordele sig, i de n forsøg... (Ved ikke om det er korrekt formuleret.. Tror også det er det samme som du skriver)
Men tak alligevel
Mvh Dennis Svensson
Svar #3
23. januar 2015 af Keal (Slettet)
Det lyder lidt som om det er den centrale grænseværdisætning du tænker på.
Svar #4
23. januar 2015 af peter lind
Du har i virkeligheden n uafhængige målinger af en stokastisk variabel. Du danner så en ny stokastisk variabel
Y = (X1+X2+.... Xn)/n
Der findes 3 sætninger, som kan udledes på grundlag af almindelige generelle regler for regning med statistik, og som du formodentlig har lært
1. Hvis middelværdien af en variabel X er m er middelværdien af k*X lig med k*m. Her skal bruges k=1/n
2. Hvis middelværdierne af X1, X2, ...Xn er m1, m2, ...mn er middelværdien af ∑Xi lig med ∑mi.
3. Hvis variansen af den stokastiske variabel X er s2 er variansen af den stokastiske variabel k*X lig med k2*X2
4. Hvis varianserne af X1, X2, ...Xn er m1, m2, ...mn er varianserne af ∑Xi lig med ∑si.
Skriv et svar til: Normalfordelingen for μ
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.