Studievejledning

Kan i fortælle mig lidt mere om EUX???

24. januar 2015 af Hejaim (Slettet)
Hej

Jeg har en drøm om at blive psykolog.
Men mit spørgsmål er så, kan man som ungdomsuddannelse tage EUX og så læse videre på uni, hvor jeg så har tænkt mig at læse til psykolog?

Det andet spørgsmål:
På EUX
1. År: Dansk C, samfundsfag C, engelsk C, erhvervsøkonomi C, organisation C, Matematik C, It C, afsætning C, erhvervsfag.
2. År: Dansk a, matematik B, it B, engelsk B, Tysk C, valgfag c+b

Adgangskrav ( psykolog )
Dansk a, engelsk B, matematik B, historie B, samfundsfag B.

Er lidt i tvivl på om jeg kommer til at skulle supplere alt for mange fag??


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. januar 2015 af Brockhause

Hvis du vil være psykolog er det sgu ikke særlig smart at tage på EUX. Hvis du vælger EUX er det fordi du gerne vil lære et håndværk og få en gymnasiel uddannelse på samme tid. Under EUX uddannelsen er der jo lange perioder, hvor du ikke er i skole, men er ude for at arbejde. Så jeg ville bestemt ikke vælge EUX!!


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. januar 2015 af MaibritG

Mit bud er ligesom #1, at du vælger en traditionel gymnasial ungdomsuddannelse, dvs. HHX, STX, HTX eller HF. Den nemmeste løsning (fagmæssigt) vil være at vælge STX eller HHX. 

Fra UG.dk om de specifikke adgangskrav:

Specifikke adgangskrav er dansk A, engelsk B, matematik B samt enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B


Derudover skal du vælge den ungdomsuddannelse, der kan give dig det højeste gennemsnit. Det laveste optagne gennemsnit er 10.0 på Aalborg Universitet (forvent at det stiger yderligere).  

EUX er, som nævnt, målrettet mod håndværkere, der får muligheden for at læse videre til arkitekt, ingeniør osv. uden at skulle supplere yderligere.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Kan i fortælle mig lidt mere om EUX???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.