Matematik

statistik

08. februar 2015 af awvi (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle

Har brug for hjælp til Matematik, spørgsmålen lyder sådan

bestem kvartilsættet, og gør rede for, hvad medianen fortæller om alderen af danske Facebook-brugere. 

Jeg har bestemt kvartilsættet og jeg ved hvad medianen er, men er der nogen kan forklare mig om hvad fortæller medianen om alderen af danske Facebook-brugere.

På forhånd tak :)

Vedhæftet fil: statistik 3.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2015 af Soeffi

Medianen er omtrent det samme som gennemsnit. Hvis alle har forskellig alder, er det det samme; hvis nogen har samme alder, vil der være forskel på gennemsnit og median. Lad os sige er brugerne er lige dele 10-årige og 20-årige,så er gennemsnittet 15 år; medianen derimod er 10 år da det er den alder, som halvdelen af brugerne ligger under.

Vedhæftet fil:facebookbrugere.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. februar 2015 af SuneChr

Hvis du har regnet medianen rigtig med 22 år, fortæller den, at af alle brugerne er halvdelen af dem 22 eller derunder og dermed den anden halvdel af brugerne over 22 år.
Man kan også sige, at de 22 år skiller facebookbrugerne i to lige store halvdele.

Svar #3
08. februar 2015 af awvi (Slettet)

Ja jeg har regnet det rigtigt, du kan også godt aflæse medianen på diagrammet.

Tak for hjælpen :)

Brugbart svar (0)

Svar #4

Ved interpolation i tabellen, med venstre intervalendepunkt medregnet, er medianen 273/4 år.
For at nå op på de 50% kan alderen ikke ligge i det første interval.

Brugbart svar (0)

Svar #5

# 4
SP 0802151502.PNG

Vedhæftet fil:SP 0802151502.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #6

# 4 og 5
SP 0802151518.PNG

Vedhæftet fil:SP 0802151518.PNG

Skriv et svar til: statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.