Fysik

Hjælp til fysik rapport 7. klassetrin elektricitet

13. februar 2015 af annanordbaekhansen (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej. jeg sidder og er igang med at lave en rapport om elektricitet, vi har lige fået en ny lærer, men han er ikke den bedste til at forklare sig, eller også er det bare mig der er lidt langsom.. Jeg har i de to rapporter jeg har lavet indtil videre ikke haft besvær med emnerne, (vand og magnetisme) men nu med elektriciteten er jeg så meget i tvivl om hvad jeg skal skrive i den.. Jeg håber at der er en derude der gider at hjælpe mig, mine forældre er ikke selv de bedste til det, så ingen hjælp at hente der. det er ikke forsøgene der er noget galt med,men når jeg skal forklare hvad elektricitet er, hvor mange forskellige former der er osv. så er jeg på bar bund. jeg har søgt på nettet, men det er bestemt ikke 7. klasses niveau.. hvis en ville forklare mig ovenstående og hvad alt det med elektriske ladninger er, så ville det betyde meget :)!

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. februar 2015 af Moderatoren

Prøv evt. at læse i dette kompendie om elekticitet. Måske er det dog også på for højt niveau.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. februar 2015 af Soeffi

Skal du bare skrive, hvad du ved, eller er der nogle spørgsmål?


Svar #3
13. februar 2015 af annanordbaekhansen (Slettet)

Jeg skal lave en faktaside om alt jeg kan skrabe ind om el :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. februar 2015 af Soeffi

Lav evt. en historisk gennemgang. Start med statisk elektricitet, som blev opdaget i oldtiden. Statisk elektricitet viser sig ved, at nogle stoffer kan tiltrække eller frastøde andre stoffer efter, at de er blevet gnedet med bestemte materialer. Gå evt. videre med Volta, der opdagede det elektriske element. Samtidig opdagede man, at elektrisk spænding kan fremkalde mukelsammentrækninger hos dyr også selv om, de var døde. Nævn evt. Benjamin Franklins bevis for, at lyn er elektrisk ladning. Du kan også nævne opdagelsen af Ohms lov og opdagelse af sammenhængen mellem elektrisk strøm og magnetisme. Dette fører sammen opfindelse af vekselstrøm bl.a. til opfindelsen af el-motoren og transformatoren. I slutningen af 1800-tallet begynder elektrificeringen, dvs. indførelse af elektrisk lys, telefoner, el-drevne tog mm. Omkring 1900 finder man ud af, at atomer består af en positiv ladet kerne omgivet af en sky af negativt ladede elektroner. Samtidig opdager man, at elektroner er det, som danner strømmen i elektriske kredsløb. I løbet af 1900-tallet opfinder man apparater, der virker ved hjælp af elektrisk strøm, bl.a. radio, TV og computere.


Skriv et svar til: Hjælp til fysik rapport 7. klassetrin elektricitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.