Kemi

Hjælp til Kemi

17. februar 2015 af Hejaim (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej

Er der nogen som er sød at forklare mig, hvordan man generelt afstemmer reaktioner???

-Og som kan forklare mig, hvad kemisk analyse er, og hvad man benytter den til og hvordan man bruger den????

Tak på forhånd(:


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. februar 2015 af mathon

Generelt: lige mange atomer af samme grundstof på begge sider af reaktionspilen.

Kemisk analyse eller stofidentifikation er en længere sag at komme ind på. Der er udarbejdet helt bestemte laboratoriearbejdsgange, som når de følges stringent, kan give oplysning om stof og stofsammensætning.

Som ordet siger er stofidentifikation vigtig til identifikation af hvike stoffer og i hvilke mængder.


Svar #2
17. februar 2015 af Hejaim (Slettet)

Så hvis jeg har en ukendt væske, hvordan kan jeg så identificere den med kemisk analyse?


Svar #4
17. februar 2015 af Hejaim (Slettet)

Mente nu mere til at påvise forskellige ioner.


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. februar 2015 af Heptan

Hvis du har uanede mængder af væsken, kan du blande den sammen med andre salte, og se om de fælder. Gør brug af opløselighedstabeller og opløselighedsregler til at indskærpe mulighederne. Hvis opløsningen eller bundfaldet har en farve, kan man ofte gætte saltet. Hvis det ikke danner bundfald med noget som helst salt, så er det nok NaNO3 som generelt at letopløselig, med undtagelse af oxalatsaltet, som kun kan opløses 3,6 g/100g vand.

Hvis du kun har en begrænset mængde af analytten, kan man lave forskellige analyser, fx atomabsorption, massespektroskopi, røntgenkrystallografi, chromatografi m.fl.


Svar #6
18. februar 2015 af Hejaim (Slettet)

Okay, tror jeg har forstået det nu:) tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Hjælp til Kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.