Matematik
Sandsynlighed hjælp :)
Hejsa :)
Sidder lige og bruger min lørdag aften på at kigge i mine gamle matematikbøger (Ja, jeg keder mig)....
Jeg kom lige til at kigge på en sjov opgave.
Den hedder: På hvor mange forskellige måder kan vi afkrydse to tal på en lottokupon, hvis der er 12 felter? :)
Jeg har simpelthen glemt hvordan man gør :P
Svar #1
21. februar 2015 af SuneChr
Første felt kan markeres på 12 måder,
Andet felt kan markeres på (12 - 1) måder.
Hver af disse 12·11 kombinationer forekommer to gange, når rækkefølgen er vigtig, men det er den ikke her.
Derfor skal der divideres med (2!)
Svar #3
21. februar 2015 af Keya (Slettet)
Hvis du har lyst og tid, vil du få uddybe det med rækkenfølge? :)
Har desværre ikke helt forstået det med, at man skal dividere med 2 :)
Svar #5
21. februar 2015 af SuneChr
# 3
Lad os sige at vi afkrydser felterne med numrene 7 og 12.
Først kan vi afkrydse nr. 7 og derefter nr. 12.
Vi kunne lige så godt først afkrydse felt nr. 12 og derefter nr. 7.
Kombinationen {7 ; 12} er derfor lige så god som kombinationen {12 ; 7} i et LOTTO spil.
Svar #6
22. februar 2015 af SuneChr
# 3
Man kan også sige, at skulle ha' antallet af uordnede 2-delmængder af en 12-mængde med lutter forskellige elementer.
Dette antal er jo lig med 12!/(2!·10!) = 11·12/(1·2)
Svar #7
22. februar 2015 af Keya (Slettet)
Med frygt for at fremstå som en total idiot, så er jeg bare stadig ikke helt med på, hvorfor vi dividerer det med 2 til sidst.
Hvis man skulle dividere med to, hvis rækkefølgen var ligegyldig, så kunne jeg forstå det. Men når vi godt må have både 7-12 og 12-7, så forstår jeg det ikke :(
Svar #8
23. februar 2015 af SuneChr
Hvis det ingen betydning har, i hvilken rækkefølge de to krydser afsættes, er antallet af kombinationer K12,2
Hvis det er af betydning, i hvilken rækkefølge de to krydser afsættes, er antallet af permutationer P12,2
= 12·11
Det har normalt ingen betydning, i hvilken rækkefølge de udtrukne numre i LOTTOspil er placeret.
Det er numrene man vinder på og ikke deres placering.
_______
# 7
Man bemærker, at {a ; b} = {b ; a} Samme delmængde forekommer to gange.
Skriv et svar til: Sandsynlighed hjælp :)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.