Matematik

χ²-fordelingen

05. marts 2015 af Stats - Niveau: A-niveau

Jeg har lidt svært ved at forstå denne...

Ved udledningen af χ²-fordelingen, da siger de dog, at dette kun gælder for χ²(df = 1)

Hvis man nu skal have flere frihedsgrader, hvordan skal formlen så udregnes?

Formlen er: 
f(z)=\frac{1}{\sqrt{2\cdot \pi}}\cdot z^{-\frac{1}{2}}\cdot e^{-\frac{1}{2}z}


Svar #1
05. marts 2015 af Stats

De skriver også, at den er kommet af, at kvadrerer Z funktionen... (Standard normalfordelingen)

Men kan altså ikke se logikken i, at dette er netop en χ²-fordelingen med frihedsgrad = 1

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
05. marts 2015 af Stats

Kunne det tænkes at, N(0,1) er med frihedsgrad 1, og N(0,2) er med frihedsgrad 2? osv...?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. marts 2015 af peter lind

Y = X12+x22+x32+ ..    Xn2 er χ2 fordelt med n frihedsgrader hvis X'ern er uafhængig normalfordelt med middelværdi 0 og varians 1. For at finde den kumulerede fordeling skal du finde P(Y≤Y0). Det kræver integration af funktioner med flere variable. Beregningerne er ikke lette, så der er god grund til at du ikke ser de beregninger


Svar #4
05. marts 2015 af Stats

Ahh... Vil man lære det på universitetet? :)

Mit hoved kan satme ikke lide, at man bare skriver noget ind på en computer, og wupti, så får du givet et tal.. Det er sQ ikke i orden, at man så skal lærer om sådan noget, hvis man ikke får en uddybende forklaring så...

Men tak for svaret :)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. marts 2015 af peter lind

Det kommer an på hvad du vælger at studere. Jeg har set definitionen; men beregningerne af nogle få af de første har jeg selv måtte foretage.


Svar #6
05. marts 2015 af Stats

Ok. Tak skal du have... :)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: χ²-fordelingen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.