Dansk

Hjælp til Dansk synopsis!

09. marts 2015 af Streak (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej Studieportal! Jeg står i lidt af en nødsituation, da jeg har en synopsis for til på Onsdag, om en kortfilm der hedder Dennis. Da jeg ikke rigtig ved hvordan man laver en synopsis, og kun ved at du skal lave en analyse, er dét det enste jeg har gjort. Så jeg beder om hjælp, og evt. en skabelon til en standard synopsis!


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2015 af rasmushedegaardjorgensen (Slettet)

Din synopsis er to ting: 

1) en disposition, som du i en eksamenssituation afleverer til lærer og censor, så de ved, hvad du vil komme ind på og tale om i løbet af eksaminationen. 

2) et talepapir til dig. Dvs. en støtte, som du kan bruge til at huske på, hvad du skal sige og i hvilken rækkefølge. 

Husk på at du ALDRIG må blive bedømt ud fra din synopsis i en eksamenssituation, men for din egen skyld er det en god træning at blive god til at lave en god synopsis, da den i en stresset situation kan være god at læne sig op ad. 

Hvis analysen er det eneste, du skal lave, skal synopsen naturligvis kun indeholde analysen. Mit råd til dig ville være at skrive de ting, du kommer til at tale om op på en liste, så de er overskuelige for dig og lytteren/lytterne. Hvis du gerne vil tale om fortællersynsvinkel, laver du simpelhen et punkt, hvor du skriver det, og derefter muligvis nogle stikord, som kan hjælpe dig til at huske på, hvad du skal sige. Vil du dernæst gerne tale om fotograferingen, så laver du et punkt med det + eventuelle stikord. Og sådan gør du, indtil du synes, du er kommet omkring alle de punkter, du gerne vil snakke om. 

Et godt råd er, at du har en synopsis til underviser, som er uden kommentarer til dig selv, og så en personlig synopsis (som kun du har), der er inklusiv kommentarer. På den måde kan du lave en disposition til underviser, som er overskuelig og nøgtern, og så en synopsis til dig selv som har flere stikord, som kun du har kendskab til. 

Håber det gav noget klarhed, men synopsen er meget uklar i sin form. Man skal blot tænke på det som en disposition, hvor du skriver det, som du gerne vil komme ind på i dit oplæg. 

De bedste hilsner, 

Rasmus


Skriv et svar til: Hjælp til Dansk synopsis!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.