Almen studieforberedelse (AT)

Hvordan fungere den Robot

12. marts 2015 af Madsgraae (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg er i gang med mit AT projekt og jeg er kommet lidt i problemer. Jeg skal forklare hvordan en robot kommunikere med omgivelserne. 
Jeg vil derfor meget gerne høre hvad fysikken bag en Lyscensor og trykcensor er? Det må meget gerne kunne koples til LOGO's robotter som har sådanne censore

på forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

tja, er lidt i tvivl om hvad du egentlig spørger om, men;

Et input til en sensor på en robot, eksempelvis en lyssensor, opfanger et signal fra omgivelserne. Det kan være at det nu er blevet lyst (solen stået op) eller en anden specificeret værdi er opnået. Sensoren sender et signal, oftest elektrisk, til en computerenhed, der ud fra en specifikation (et program) vælger den handling der skal iværksættes og udføre denne. Det kan eksempelvis være at tænde for strømmen til en radio, starte en sirene eller en motor.

Hilsen Lars


Svar #2
12. marts 2015 af Madsgraae (Slettet)

Tak Lars 

Men spørgsmålet handler mere om hvordan en lyssensor virker, altså hvad er fysikken bag en sådan sensor?  

Mvh 


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

det ved jeg ikke så meget om, men må henvise til andre, eksempelvis http://en.wikipedia.org/wiki/Optoelectronics

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. marts 2015 af hesch (Slettet)

#2:  Der findes mange forskellige robotter, lige fra en automatisk støvsuger, gennem en industriel robot, til robotter, der er i stand til at spille bordtennis.

Typisk har man ikke meget gavn af at udstyre en robot med en lyssensor, men man kan udstyre den med to kameraer, der kan hjælpe robotten med at se, hvad den laver. Sådanne kameraer kan genkende forskelle genstande ud fra farve/form/størrelse. Afstand til genstanden findes ved triangulering (derfor to kameraer).

Teknikken bag genkendelse af emner, evt. deres afstand til andre emner, kaldes mønstergenkendelse (pattern recognition). Vha. denne teknik kan en robot nøjagtigt se at skrue en møtrik på en bolt, eller kan spille bordtennis ved at måle boldens position og hastighed. Man har (tidligere) afviklet bordtennisstævner for robotter på DTU.

Lyssensorer kan konstrueres vha. en fotomodstand/fotodiode/fototransistor. Du kan opfatte en lyssensor som et kamera med 1 pixel, og det kommer der jo ikke meget "billede" ud af, og dermed nævneværdig information.


Skriv et svar til: Hvordan fungere den Robot

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.