Matematik
Bestemmelse af forskrifter og halveringstid
Jeg har virkelig brug for hjælp til denne her opgave, eftersom jeg ikke kan overskue det.
Håber I kan hjælpe mig :)
Jeg har indlagt opgaven som et screenshot.
Svar #1
03. april 2015 af mathon
a)
Foretag eksponentiel regression på dine tabeldata.
b)
Brug formlen for halveringstid.
c)

Svar #4
03. april 2015 af 102938475 (Slettet)
Jeg forstår ikke helt a'eren. Kunne jeg måske få den forklaret mere :)
Svar #5
03. april 2015 af Toonwire
Enhver eksponentiel udvikling kan udtrykkes ved forskriften 
I denne her opgave hedder variablen
og udtrykker tiden.
Derved er funktionsværdien, som i opgaven betegner antal landbrugsbedrifter,
en funktion af tiden
, kaldet
. Denne har forskiften for en eksponentialfunktion blot hvor variablen
fra den generelle forskift er udskiftet med
. 
Regressionen skal derfor være af eksponentiel art. Værktøjer anbefales til dette..
Regressionen foretages over de opgivne data fra tabellen hvorved man får en forskift tilbage over data baseret på, at de skulle have en eksponentiel sammenhæng.
I tilfælde af tvivl, kan du altid bemærke
-værdien og se på grafen om det ser pænt ud. 
Svar #6
Jeg kan desværre stadigvæk ikke overskue, hvad det er jeg skal i a'eren :/
Svar #7
03. april 2015 af Toonwire
Har din lærer ikke gennemgået regression?
Har du hørt om lineær regression?
Svar #8
Jo, men det var meget lang tid siden, og har ikke knap så megte noter om det. Derfor har jeg svært ved det og ved at huske det. Det var helt tilbage i 1. g. Og jeg ved også, at jeg dette her emne er ikke en af mine stærke sider. Derfor spørger jeg så meget og det må i undskylde....
Svar #10
03. april 2015 af Andersen11 (Slettet)
a) Hvad er det præcist, du søger hjælp til her? Sæt dig ind i, hvorledes man laver regression med forskellige modeller, her med en eksponentiel model N(t) = b · at .
b) Her bestemmer man halveringstiden for en anden eksponentiel funktion M(t), og her benytter man udtrykket for beregning af halveringstiden, som du fik i din anden tråd.
c) Man betragter til sidst funktionen G(t) = M(t) / N(t) , som også er en eksponentialfunktion.
Svar #11
04. april 2015 af 102938475 (Slettet)
Det jeg vil have hjælpt til er a'eren. Jeg ved ikke hvad det er jeg skal indsætte i den eksponentielle model. For jeg forstår ikke hvor de tal, som står i #2 komer fra. deror ke jeg ikke overskue det.
Svar #13
04. april 2015 af Andersen11 (Slettet)
Tallene i #2 er fremkommet, som det ogs9 er anført, ved at lave regression med en eksponentiel model p9 de i opgaven givne data.
Det er derfor du skal starte med at sætte dig ind i, hvordan man laver regression på et datasæt.
Skriv et svar til: Bestemmelse af forskrifter og halveringstid
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.