Matematik

Imaginære tal og notation.

07. april 2015 af ShadH - Niveau: A-niveau

Jeg har to korte spørgsmål:

1. Hvorfor vil man se bort fra imaginære tal? Fordi man kun er interesseret (i fleste omstændigheder) i reelle tal?

2. Vores matematik lærer har bedt os, som aflevering, at rette de områder i en tidligere aflevering. For de fleste, mig selv inklusiv, er det notation der ikke er helt på plads - så denne arbejdsform er fantastisk. Men jeg er i tvivl om hvorfor brugen af lighedstegn, i vedhæftede billede, er en notationsfejl (OBS: Det er lige den sidste bid af opgaven (som kunne være inden for linsen), så gør mig endelig opmærksom hvis der skal et større billede til).

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

1. Det kommer helt an på sammenhængen, om det er formålstjenligt at benytte komplekse tal.

2. Det er svært at se, hvad der foregår, men det ser ud som om der er ligninger inde i andre ligninger, hvilket ser helt kaotisk ud. Tilsyneladende skal man bestemme koordinatsættet til skæringspunktet mellem to rette linier? Det gøres ved at løse et system af ligninger, idet skæringspunktets koordinater skal opfylde begge liniernes ligninger.

Svar #2
07. april 2015 af ShadH

Lad mig forsøge:

Der er givet to linjer. Linjen l og linjen m. Linjen l = 2x-3y=1, mens linjen m = x+6y. Vores opgave er finde frem til skæringspunktet mellem de to linjer.

Herfra begynder jeg med at finde x-værdien (som jeg vedhæfter et billede af her), hvorefter jeg forsøger at finde y-værdien (som er det tidligere vedhæftede billede).

Vi har ikke diskuteret imaginære tal, udover vores eneste instruktion har været at se bort fra dem. Så umiddelbart må det forholde sig således at der ikke er nogen fortjeneste i at bruge dem. Derfor kunne en forklaring, hvilket jeg går ud fra er den rigtige (i dette tilfælde), at det kun er de reelle tal vi er interesseret i.

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. april 2015 af Therk

Du kan ikke have lighedstegn inde i udtryk - så bliver det til en ligning, men med ligninger i en ligning bliver det noget vrøvl. I dit tilfælde har du fx et udtryk

(2x-3y=1){~}{\color{red}\boldsymbol +}{~}(x+6y=8) = \ldots

Problemet er at vi ikke har defineret det røde plustegn. Vi læser det som summen af to ligninger og det giver ikke nogen mening. Det du mener er at

1+8 = \ldots

er det samme som

(2x-3y)~{\color{red}\boldsymbol +}~(x+6y)=\ldots

I begge tilfælde har vi nu styr på hvad det røde plustegn betyder og vi kan udregne.

HVIS du endelig vil gøre noget lignende, hvor du viser meget skarpt hvad der er hvad, kan du fx notere:

\overbrace{(2x-3y)}^{=1} + \overbrace{(x+6y)}^{=8} =\ldots

Her roder vi ikke rundt mellem lighedstegnene, men kan stadig gøre det meget tydeligt hvor hvert element kommer fra eller hvad det er.

Brugbart svar (0)

Svar #4

Det er forkert at sætte lighedstegn mellem symbolet for linien (l eller m) og så liniens ligning. Man kan skrive

l:   2x - 3y = 1
    m:  x + 6y = 8

hvorefter man så løser dette ligningssystem ved at benytte en de kendte metoder (substitution, lige store koefficienters metode). Ganger man ligningen for l med 2 og lægger de to ligninger sammen, opnår man, at y forsvinder fra den resulterende ligning, som så kan løses i x, hvorefter y-værdien findes ved at indsætte den fundne værdi for x i en af de oprindelige ligninger.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Hvis I slet ikke har lært om komplekse tal, er der vel al mulig grund til at se bort fra dem indtil videre.

Bemærk, at imaginære tal er de specielle komplekse tal, hvis realdel er nul. Et komplekst tal kan generelt skrives på formen

z = x + i·y

hvor x og y er reelle tal, og i er den imaginære enhed, hvorom det gælder, at i2 = -1 .

Tallene x og y kaldes henholdsvis realdelen og imaginærdelen af det komplekse tal z.

Hvis y = 0 er tallet z et reelt tal. Hvis x = 0, er tallet z et imaginært tal.

Svar #6
07. april 2015 af ShadH

Vil det så være en mulighed at skrive:

2l: (2x-3y=1)*2=(4x-6y=2)

Brugbart svar (0)

Svar #7

Nej, du kan ikke have ligninger inde i andre ligninger, og man kan ikke gange en ligning med noget notationsmæssigt på den måde. Man er nødt til at forklare med ord, hvad der gøres og så skrive den nye version af ligningen ned på en ny linie.

Svar #8
07. april 2015 af ShadH

Okay jeg er med. F.eks:

Vi får opgivet linjen l: 2x-3y=1

Ganger vi linjen med 2 får vi at:

2l: 4x-6y=2

osv...

Så der er ikke behov for mellemregninger i denne opgave, fordi ellers vil man få samme problem som i #6

Brugbart svar (1)

Svar #9

Man ganger ikke linien med 2. Man ganger liniens ligning med 2 på hver side af lighedstegnet. Man medtager passende mellemregninger, så det hele fremstår klart.

Man skal løse ligningssystemet

l:   2x - 3y = 1

Ganges ligningen for l med 2 på hver side, fremkommer systemet

l:   4x - 6y = 2

Lægges de to ligninger sammen, får man ligningen

5x = 10

der umiddelbart kan løses ved division med 5 på hver side af lighedstegnet til

x = 2

Indsættes denne værdi af x i ligningen for m, får man

2 + 6y = 8 ,

dvs.

6y = 6

med løsningen

y = 1.

Svar #10
07. april 2015 af ShadH

Det var også min hentydning. Linjens ligning. Det gik måske lidt for stærkt for mig selv.

Tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Det var muligvis din hensigt, men det var der ikke hentydet til i det du skrev.

Svar #12
07. april 2015 af ShadH

Jeg har fået skrevet det ned nu. Det burde umiddelbart være korrekt, men det skader ikke at tjekke igennem igen. (Beklager vinklen på billedet).

Brugbart svar (0)

Svar #13

Det er umuligt at få noget ud af det billede.

Skriv et svar til: Imaginære tal og notation.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.