Kemi
Coltan
Jeg er lidt i tvivl om spørgsmål a og c.
Skal man i a tage højde for koefficienterne?
Og hvad skal man helt præcist gøre i opgave c? Jeg ved det er noget omkring at finde stomængden af NaOH, som også er lig stofmængden af flussyren, så finder jeg vel bare massen af flussyren. Men hvad gør jeg så? Skal jeg beregne hvor meget 42% af massen er?
Håber I kan hjælpe. Det haster :)
Svar #1
09. april 2015 af Heptan
a) Man behøver ikke tage højde for koefficienterne.
c) Ja, det er rigtigt, men pas på! Opløsningen er blevet fortyndet flere gange, og du skal beregne stofmængden af flussyre i den oprindelige opløsning (den, der havde densiteten 1,11 g/mL).
Når du har analyseret titrerkurven kender du stofmængden af flussyre i prøven på 10,00 mL, og du skal så regne baglæns derfra.
Når du har gjort det, kan du beregne massen af opløsningen og massen af flussyre i opløsningen, og dermed masseprocenten.
Svar #3
09. april 2015 af Tendies (Slettet)
#2Se evt. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1583743.
Jeg har kigget på det og du får vel facit til at være ca. 33,7% ikk?
Min lærer har skrevet at jeg skal vurdere 47,9% med mit resultat, hvad menes der så med det?
Svar #5
10. april 2015 af Tendies (Slettet)
#4#3 Det må din lærer vist lige uddybe lidt
Så må jeg vel bare springe den over. Kunne jeg måske få en mere uddybende forklaring på hvordan jeg regner massen ud? Det er virkelig forvirrende med hvor mange gange og hvor henne opløsningen bliver fortyndet.
Svar #6
10. april 2015 af Heptan
Altså 47,9 % er større end 42 %, som er større end facit, så forskellen er at 47,9 % er over grænseværdien, facit er under. Mere kan der vist ikke siges om det ...
Soeffi, vil du tegne denne gang eller skal jeg?
Svar #7
10. april 2015 af Heptan
Lad mig referere en udmærket oversigt af Soeffi fra ovenstående link:

Svar #8
#7Lad mig referere en udmærket oversigt af Soeffi fra ovenstående link:
Jeg forstår ikke hvor han har fået 1110g fra? Er det fra densiteten 11,1g/mL? :)
Udregningerne Soeffi her gjort sig er lidt forvirrende. Også 0,001498mol/10mL=0,1498M? Hvordan kan det lade sig gøre?
Svar #9
10. april 2015 af Heptan
#8 Ja, 1 L opløsning vejer 1110 g, jf. densiteten.
Udregningerne Soeffi her gjort sig er lidt forvirrende. Også 0,001498mol/10mL=0,1498M? Hvordan kan det lade sig gøre?
Det er udnyttet at præfikset m = 10-3 og at enheden M = mol/L.
Heraf følger at 1 mL = 10-3 L og 10 mL = 10-2 L
Svar #10
#9#8 Ja, 1 L opløsning vejer 1110 g, jf. densiteten.
Det er udnyttet at præfikset m = 10-3 og at enheden M = mol/L.
Heraf følger at 1 mL = 10-3 L og 10 mL = 10-2 L
Ja det fandt jeg ud af. Mange tak for hjælpen! :D
Skriv et svar til: Coltan
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.