Matematik
f som funktion af t
Så prøver jeg lige igen! Jeg ved, at mange af jer er dygtige nok til at løse en så let opgave. Håber derfor, at I vil prøve at hjælpe mig.
Jeg har brug for hjælp til opg. b og c.
Mit svar til a er 1,28 L.
Hvordan kan det så nogensinde komme op på 3.5 i opg b? Giver det nogen mening?
Jeg bestemte svaret i opg c til 0.008718. Men hvad er enheden, er det hastigheden, dvs. L/s? Men hvad betyder tallet så?
Svar #2
11. april 2015 af OnceUponATime (Slettet)
Ups, kan godt se, at jeg kom til at tegne den forkert ind på Ti-nspire.
Fik nu tegnet den (forhåbentlig) rigtigt ind, og fik bestemt maximum til 3,6 L.
I opgave b, forsøger jeg at solve følgende:
solve(3.5=3.2+0.4*sin(1.25*t),t)|0<t<5
Men lommeregneren siger "false". Hvis jeg derimod tegner grafen, og sætter et punkt ind, og ændrer andet koordinatet til 3.5, får jeg at førstekoordinatet (t) er 0.678. Kan det passe?
Og hvad med opg c?
Svar #3
11. april 2015 af peter lind
Problemet med lommeregneren skyldes måske at du skal angive at der måles i radianer. I stedet isoler sinusfunktionen og slå dernæst inverssinus op. husk at omstille til radianer.
c) differentier funktionen og sæt t=2
Svar #4
11. april 2015 af OnceUponATime (Slettet)
Da jeg afbildede grafen på min Ti-nspire lommeregner, havde jeg sat lommeregneren til grader. For da den var i radianer, fik jeg maksimum i a) til 1,28 L. Men da jeg tegnede den ind på en side på lommeregneren, hvor der blev angivet i grader, fik jeg maksimum til 3.6. Hvordan kan det så passe, at jeg nu skal til at sætte den til radianer igen? Desuden regner man jo med sinus. Skal den i så fald ikke sættes til at angive resultatet i grader?
Jeg er klar over hvordan c skal løses. Men jeg spørger, om det er korrekt at resultatet i opg c er 0.008718? I så fald, hvad er enheden, og hvad betyder tallet? Eller skal der igen regnes i radianer? I såfald er f'(2)=-0.400572.
Er enheden L/s? Men hvad betyder dette så?
Skriv et svar til: f som funktion af t
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.