Fysik

Teoretiske halveringstykkelse

14. april 2015 af bgs2 - Niveau: B-niveau

Heej

Nogle der har et link, hvor man kan se den teoretiske halveringstykkelse for bl.a. bly, aluminium og pap?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2015 af peter lind

. Jeg tvivler stærkt på at der er nogen. Det er i hvert fald ikke noget der skal anvendes på HF. Du må nøjes med tabelværdier


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. april 2015 af hstreg (Slettet)

Jeg formoder at du søger en halveringstykkelse for bly, aluminium og pap, som du kan sammeligne dinne ekspierimentielt målte værider med.

Der er sikkert nogle faststof/materiale fysiker der har nogen effektive modeler, hvorfra du kan bestemme en 'teoratisk' halveringstykkelse. Men medmindre dit eksperiment er at undersøge disse modelers nøjagtighed/troværdighed, ser jeg ikke nogen mening med at skulle sammenligne dine funde værider med disse 'teoretiske' forudsagte værider.
Ydermere, vil en teoratisk bestemt halveringstykkelse også forventes at skulle afhænge af parameter som; materaiale type, densitetet af matrialet, temperatur, type af stråling, strålings energi, og så videre.

Det er derimod interesant for dig at sammenligne dine målte værider med en tabelværdi (og altså ikke en teoretisk bestemt værdi) for de respektive materialers halveringstykkelse.

Se evt. tabel :   http://www.snow.edu/larrys/LabPicts/hvl_chart.htm


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Halveringstykkelsen afhænger også af, hvilken stråling der betragtes.


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. april 2015 af hstreg (Slettet)

#3

Halveringstykkelsen afhænger også af, hvilken stråling der betragtes.

Ja, samt densiteteten af matrialet og strålings energien.


Skriv et svar til: Teoretiske halveringstykkelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.