Matematik
Differentialligningers formål
Hej.
Jeg er i gang med at skrive SRO (juhu) og skriver i matematik og bioteknologi med problemstillingen: Er matematiske vækstmodeller anvendelige til at beskrive biologisk vækst?
Jeg skal redegøre for differentialligningerne bag eksponentiel og logistisk vækst, hvilket jeg har gjort, men jeg har svært ved at finde den røde tråd til resten af opgaven. Jeg kan simpelthen ikke se sammenhængen. Jeg forstår godt, hvorfor det er interessant at undersøge monotoniforhold og derfor bruge differentialregning, men jeg er blank angående differentialligningerne.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe. Opgaven afleveres onsdag morgen.
På forhånd tak:-)
Svar #1
20. april 2015 af mathon
Ofte er tilgangen væksthastighed direkte registrerbar, medens selve funktionen ikke kan erkendes direkte.
Eksempelvis.

og

Svar #2
20. april 2015 af EvaSahl (Slettet)
Så har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg skriver:
Differentialligningerne er nyttige, da de viser en umiddelbar proportional sammenhæng mellem væksthastighed og den differentierede funktion. I forhold til vækst kan vi derfor bruge differentialligningen til at beskrive væksthastighed for en given funktion.
Tak for svar - men jeg er stadig meget usikker...
Svar #3
20. april 2015 af mathon
Udmærket tekst.
...................
At det ofte er bekvemt at kende
modellen

for at kunne fremtidsberegne
er så den sammenhæng, at man
kender:

men har behov for

dvs
er nødt til at finde løsningen til differentialligningen.
Svar #5
20. april 2015 af EvaSahl (Slettet)
Jeg har kigget i mine nota og fundet oplysningen for y' = k · y, at
"Her er altså ændringshastigheden y' proportional med funktionen y selv."
Hvad er k så?
Skriv et svar til: Differentialligningers formål
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

bestemmes af