Matematik

Geometri

15. maj 2015 af vleranda10 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogle der kan hjælpe mig med spørgsmål b? Jeg har ved brug af sinusrelationerne regnet mig frem til, at svaret på spørgsmål a, altså vinkel B er 36.8 grader, men nu kan jeg ikke helt finde frem til hvordan jeg skal regne |AD|.

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2015 af Krable (Slettet)

Det er en trekant hvor du kender 2 af vinklerne og 2 af siderne. Du har

vinkel C: 180-36,8-22=121,2 grader

Dermed har du 3 vinkler og 2 sider i din trekand. Du kan f. eks bruge sinus relationerne

\frac{\sin(121,2)}{\mid AD\mid} = \frac{\sin(22)}{5}

til at finde den ønskede længde. Derefter skal du bare isolere.

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. maj 2015 af hesch (Slettet)

#1:  Nej, den går ikke, for du har "gang i" to forskellige trekanter med din sinusrelation.

#0:  / ACB findes som i #1.

Du kan så finde | AB | ved sinus relation, og kan nu opstille to ligninger:

1)  | AD | + | DB | = | DB |

2)  / ACD + / DCB = / ACB

Ved hjælp af sinus relation kan du ved kombination af 1) og 2) komme frem til en 2. grads ligning, der har to løsninger, men du får oplyst at / ADC er stump, så du kan frasortere den ene løsning.

Prøv !  Jeg synes det er en svær opgave på B-niveau.

PS: Du kan se det ved at tegne en cirkelbue med centrum i C og med DC som radius: Den kan skære AB to steder.

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. maj 2015 af Soeffi

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. maj 2015 af Soeffi

Da ΔDBC er ligebenet med C som toppunkt gælder, at <DCB = 180º - 2·(<B) = 180º - 2·36,8º = 106,4º. Dette giver, at <ACD = <ABC - <DCB = 121,2º - 106,4º = 14,8º. Herefter får man af sinusrelationen, at 
    IADI = 5·sin(14,8º)/sin(22º) = 3,4

Arealet bliver: 0,5·8·IADI·sin(22º) = 5,1

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juli 2015 af Soeffi

CAS konstruktion.

En vandret linje, grundlinjen, afsættes gennem punktet A. En skrå linje konstrueres ved drejning af grundlinjen 22 grader (mod uret) om A. En cirkel med centrum i A og radius 8 afsættes. Dens skæringspunkt med grundlinjen er C. Med C som centrum afsættes en ny cirkel med radius 5. Cirklen skærer den skrå linje i D og B (den skrå linje forlænges om nødvendigt med skræringspunkt-værktøjet eller ved at trække i linjen). DC og BC forbindes.

Trekanten ADC optegnes med trekant-værktøjet. Vinkel B, længden AD og arealet af trekant ADC måles.

Skriv et svar til: Geometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.