Dansk
Dansk eksamen
Hej alle
Har som fordybelsesområde, i dansk, trukket lyrik. Jeg skal snart begynde på min synopse, men jeg har ikke engang fundet et digt endnu..
Jeg har overvejet måske at analysere et af Yahya Hassans digte, men flere gange har jeg set folk skrive, at det er nogle svære digte at analysere. Desuden virker det lidt for oplagt, at vælge et af hans digte .. Jeg kunne dog sagtens finde på det, men ville lige skrive herinde og spørge jer om I kender nogle digte, som man kan snakke læænge om, og hvor der er skjulte symboler, motiver osv?
Det må gerne være på højt niveau (= 1g/2g-niveau haha) :)
Svar #1
17. maj 2015 af Stræbende
Hej
Yahya Hassans digte synes jeg tværtimod er nemme at analysere, men nok om det. Nu kender jeg ikke dit niveau, men hvis du virkelig er på bar bund, og skal finde et digt hurtigt ville jeg anbefale "Jens Vejmand". Den er nem at gå til. Ellers kan du tage en på et højt niveau såsom "Snedronning" af H.C. Andersen.
Svar #2
17. maj 2015 af Egofaciens (Slettet)
Vi har (desværre) allerede analyseret Snedronning :(
Og mht Yahya Hassans digte, så ville jeg måske alligevel hellere have et digt, hvor der muligvis er parallelforløb eller hvor man skal læse mellem linjerne osv. Det kunne i hvertfald være spændende.
Svar #3
17. maj 2015 af Stræbende
Uha. Jeg har ikke læst mange digte i mit liv, for at være helt ærlig :)
Svar #4
18. maj 2015 af læreridansk (Slettet)
Digtere som Dan Turéll og Benny Andersen er jo altid sikre hits. Der ligger også en masse på nettet. De har ofte mange lag og der er rigtig mange gode perspektiveringsområder.
Hvis du øsnker en mere stram form, vil jeg anbefale Emil Aarestrup - til en veninde (ligger også på nettet)
Jeg tror at det vigtigste er at du finder et digt som siger dig noget!
Konkrete forslag:
Dan Turéll:
Teenager in love, Hyldest til hverdagen, Gennem byen sidste gang
Benny Andersen:
Smil, Skabssvenskere, Et lykkeligt menneske
Skriv et svar til: Dansk eksamen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.